108 miljoonaa käyttäjää maksoi Spotify-palvelusta kesäkuun lopussa. Spotify julkaisi huhti-kesäkuun tuloksensa tänään.
Spotify on maksavien tilaajien määrässä selvästi edellä merkittävintä kilpailijaansa Apple Musicia, jonka osalta viimeksi paljastettu luku oli 60 miljoonaa aiemmin kesäkuussa. Maksavien tilaajien määrä palveluiden välisenä mittarina tosin on viime aikoina menettänyt merkitystään, kun molemmat mutta erityisesti Spotify on tuonut saataville eri palveluiden kanssa erilaisia edullisia kimppatilauksia ja tarjonnut usein ”3 kuukautta 0,99 eurolla” -tyyppisiä kampanjoita uusia asiakkaita houkutellakseen.
Spotifyn liikevaihto huhti-kesäkuussa kasvoi 31 prosenttia vuodentakaisesta 1,667 miljardiin euroon. Liikevaihdosta 1,502 miljardia euroa tuli maksullisista tilauksista ja 165 miljoonaa kertyi mainoksista. Keskimäärin maksava Spotify-käyttäjä maksoi palvelusta 4,86 euroa kuukaudessa. Summaa laskevat edullisemmat tilausvaihtoehdot, kuten opiskelijatilaus, sekä Spotifyn kehittyvillä markkinoilla alemmat hinnat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ilmaiskäyttäjät mukaan laskettuna Spotifyn kuukausitasolla aktiivisten käyttäjien määrä nousi 29 prosenttia 232 miljoonaan neljänneksen aikana.
Spotifyn bruttokate kasvoi 16 prosenttia 434 miljoonaan euroon huhti-kesäkuussa. Liiketoiminnan kulut olivat 437 miljoonaa euroa, ja näin Spotifyn liiketulos toiselta neljännekseltä jäi vielä 3 miljoonaa euroa tappiolle. Raportoitu nettotulos rahoitueserien ja verojen jälkeen oli -76 miljoonaa euroa.
Alkuvuoden aikana Spotify on panostanut yhä vahvemmin myös podcasteihin tekemällä muun muassa kaksi merkittävää yritysostoa. Spotifyn mukaan podcast-yritysten osto ja kasvava podcast-kuuntelu Spotifyssa kiihdyttää sen käyttäjämäärän kasvua, lisää palvelun käyttöä ja vähentää näin myös tilaajien peruutuksia johtaen nopeampaan liikevaihdon kasvuun ja myös kasvaviin katteisiin, kun podcasteista ei valu yhtä paljon rahaa tekijöille kuin musiikista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotify odottaa podcasteista kertyvän liikevaihdon nopeaa kasvua loppuvuoden 2019 ja vuoden 2020 aikana. Podcasteja palvelun kautta kuuntelevat kymmenet miljoonat käyttäjät.
New Yorkin pörssissä noteeratun Spotifyn markkina-arvo on lähes 28 miljardia dollaria.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »