Ranskassa on vahvistettu lainsäädäntö, jonka myötä maassa tulee käyttöön digitaalisille palveluille uusi vero. Käytännössä uusi vero kohdistuu ennen kaikkea suuriin teknologiajätteihin.
Uusi vero on 3 prosenttia Ranskassa syntyneestä myynnistä digitaalisia palveluja tarjoavilta yrityksiltä, joiden vuotuinen liikevaihto ylittää maailmanlaajuisesti 750 miljoonaa ja on Ranskassa yli 25 miljoonaa. Huomionarvoista on, että vero kohdistuu nimenomaan myyntiin, ei yhtiöiden tulokseen. Voimaan uusi vero tulee jo kuluvasta vuodesta alkaen, ja sen odotetaan tuottavan tänä vuonna Ranskalle noin 400 miljoonan euron verotulot, kertoo BBC.
Ranskassa veroa on perusteltu sillä, että kansainvälisesti toimivat teknologiajätit maksavat erilaisten järjestelyjen vuoksi vain vähän veroja suhteessa tuloksiinsa. Lisäksi niiden verotus painottuu pääkonttorimaahan, joissa pääosa toiminnosta sijaitsee loppuasiakkaiden sijaintimaiden, kuten vaikkapa Ranskan, sijaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Arvioiden mukaan noin 30 yritystä tulee maksamaan uutta veroa Ranskassa. Näiden joukossa on paljonyhdysvaltalaisyhtiöitä, kuten Googlen emoyhtiö Alphabet, Apple, Facebook, Microsoft ja verkkokauppa Amazon. Ranskalaisyrityksistä veroa joutuu pulittamaan verkkomainosyhtiö Criteo.
Ranskan asettamasta verosta ei pidetä Yhdysvalloissa, ja Yhdysvallat onkin jo aloittanut asiasta oman selvityksensä. Lopputuloksena Yhdysvallat saattaa vastata omilla tulleillaan Ranskan veroon, jonka Yhdysvallat näkee olevan kohdistettu erityisellä tavalla yhdysvaltalaisyrityksiin.
Ranska päätyi ottamaan käyttöön oman veronsa, kun hankkeet verotuksen perusteiden laajemmasta EU-tason muutoksesta painottamaan digitaalisten palveluiden myyntimaata verotulojen jakautumisessa ovat junnanneet paikallaan. Suomi, Ruotsi, Irlanti ja Tshekki ovat vastustaneet muutosta, koska se tietäisi näille todennäköisesti verotulojen menetyksiä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ranskan hallituksen mukaan Ranska luopuu tulevaisuudessa omasta verostaan, jos kansainvälisellä tasolla sovitaan laajemmasta järjestelystä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »