Yhdysvalloissa jatkuvaksi piinaksi jo kasvaneet robottipuhelut ovat alkaneet yleistyä myös Suomessa.
Kuluttajaviranomaiset ja tietosuojavaltuutetun toimisto kertovat saaneensa kevään aikana runsaasti yhteydenottoja kuluttajilta robotin soittamista myyntipuheluista, joissa on tarjottu aikakauslehden tilausta ja remonttipalveluja. Ilmoitusten mukaan robottipuheluita soitetaan myös ilman kuluttajien lupaa, mikä on lainvastaista.
Automaattisten soittojärjestelmien avulla toteutetut puhelut eli robottipuhelut katsotaan sähköiseksi suoramarkkinoinniksi. Perinteisestä puhelinmyynnistä poiketen robottipuhelut edellyttävät vastaanottajan suostumusta. Jos kuluttaja ei ole antanut suostumusta robottipuheluille, soittava yritys rikkoo tietosuojavaltuutetun mukaan sähköisen viestinnän palveluista annetun lain suoramarkkinointia koskevia säännöksiä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Robottia voi käyttää apuna markkinointityön aloittamisessa ilman kuluttajan suostumusta. Robotti voi esimerkiksi ennen puhelun aloittamista automaattisesti valita, mihin numeroon soitetaan. Sen sijaan robotti ei voi toteuttaa varsinaista myyntiä tai markkinointia ellei siihen ole kuluttajan suostumusta, joka on annettu juuri tätä tarkoitusta varten. Suostumuksen pyytämistä ei saa esimerkiksi upottaa käyttö- ja sopimusehtoihin niin, ettei kuluttajalla ole todellista mahdollisuutta vaikuttaa suostumuksen antamiseen”, toteaa tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio.
Soittorobottien puheluiden kerrotaan hämmentäneen kuluttajia ja moni on kertonut kokeneensa ne epämiellyttävinä ja häiritsevinä. Osa kuluttajista on myös pelännyt tulleensa sidotuksi maksulliseen lehtitilaukseen, vaikka on siitä nimenomaan kieltäytynyt. Lisäksi kuluttajat ovat ihmetelleet sitä, ovatko robottipuhelut sallittuja ja miten niiltä voisi välttyä.
Kuluttajailmoitusten mukaan robottipuheluita soitetaan myös kysymättä kuluttajien suostumusta. Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen pitää tätä erittäin huolestuttavana. ”Kun markkinoidaan tällä tavalla ja ilman lupaa, on kyse aggressiivisesta menettelystä, joka on kuluttajansuojalaissa kielletty”, sanoo Väänänen. ”Myyntitilanteessa pitäisi antaa selkeästi ja ymmärrettävästi iso määrä tietoa tuotteesta, sopimuksesta ja kuluttajan oikeuksista etämyynnissä. Robotin olisi myös osattava vastata kuluttajien kysymyksiin ja lukea ostajan kykyä ymmärtää mitä on ostamassa. Kuluttajat kertovat myös närkästyneensä siitä, että ovat huomanneet vasta puhelun edetessä, etteivät juttele oikealle ihmiselle”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jos robotti soittaa ilman kuluttajan suostumusta, yritykselle voi ilmoittaa, ettei ole antanut puheluille lupaa ja vaatia, että se lopettaa markkinoinnin. Pyynnön voi esittää esimerkiksi robottipuhelun aikana. Jos on antanut suostumuksensa robottipuheluille, mutta ei halua vastaanottaa niitä enää, voi milloin tahansa pyytää soittavaa yritystä lopettamaan markkinoinnin.
Sekä kuluttaja-asiamies että tietosuojavaltuutettu kertovat tutkivansa tällä hetkellä tapausta, jossa yritys käyttää markkinoinnissaan soittorobotteja.
Kuluttajat, jotka ovat vastaanottaneet robotin soittamia puheluja, vaikka eivät ole antaneet sille suostumustaan, voivat tehdä asiasta ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle. Kuluttaja-asiamiehelle voi ilmoittaa sekä luvattomista puheluista että puheluiden epäasiallisuudesta. Apua oman asian selvittämiseen saa kuluttajaneuvonnasta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »