Tietokonevalmistajana parhaimmin tunnettu mutta myös älypuhelimia sekä Lenovo- että Motorola-brändeillä valmistava ja myyvä Lenovo on julkaissut tuloksensa tilikaudelta, joka päättyi maaliskuun lopussa.
Vuoden mittaisella tilikaudellaan Lenovo ylsi ensi kerran yli 50 miljardin dollarin liikevaihtoon, liikevaihdon oltua 13 prosentin kasvulla 51,04 miljardia dollaria. Lenovon liikevoitto kasvoi edellisestä tilikaudesta 205 prosentilla 1,18 miljardiin dollariin eli 2,3 prosenttiin liikevaihdosta. Tulos ennen veroja kasvoi jopa 459 prosenttia 856 miljoonaan dollariin ja viivan alle nettotulosta jäi 657 miljoonaa dollaria, josta vähemmistöomistajien osuuden vähentämisen jälkeen Lenovon osakkeenomistajille kuuluva osuus oli 597 miljoonaa dollaria. Edeltävällä tilikaudella osakkeenomistajille kuuluva nettotulos oli 186 miljoonaa dollaria tappiollinen.
“Lenovon vankka taloudellinen tulos on tulosta määrätietoisesta muutosstrategian toteuttamisesta. Suuren globaalin muutoksen aikana keskitymme edelleen siihen, kuinka me itse kykenemme ‘älykkääseen transformaatioon’ ja mahdollistamme saman lukuisille asiakkaillemme ympäri maailmaa. Olen ylpeä vahvoista tuloksistamme ja luottavainen, että nousemme tulevaisuudessa yhä uusiin korkeuksiin”, kommentoi Lenovon pääjohtaja Yang Yuanqing.
Liiketoimintaryhmistä Lenovon PC-tietokoneiden ja älylaitteiden PC ja Smart Devices -ryhmän liikevaihto oli ennätykselliset 38,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Tulos ennen veroja oli 1,98 miljardia. Lenovo on maailman suurin PC-yhtiö tilikauden ennätyksellisellä 23,4 prosentin maailmanlaajuisella markkinaosuudella, ja se oli viiden suurimman valmistajan joukossa nopeimmassa kasvussa.
Lenovon ja Motorolan älypuhelimet sisältävän Mobile Business Group -ryhmän liikevaihto laski tilikaudella 11 prosenttia 6,46 miljardiin dollariin mutta tappio ennen veroja pieneni 139 miljoonaan dollariin edellisen tilikauden 603 miljoonasta. Tilikautensa toisella puoliskolla Lenovo kertoo mobiilibisneksen jo olleen voitollinen ja liikevaihdon kasvaneen tammi-maaliskuussa 15 prosentilla vuotta aiempaan verrattuna.
Lenovo on älypuhelinliiketoiminnassaan keskittynyt valituille markkinoille, leikannut vuotuisen toimintakulutason 1,5 miljardista 1 miljardiin dollariin sekä yksinkertaistanut tuotevalikoimaansa. Erityisiä keskittymisalueita ovat olleet Pohjois- ja Latinalainen Amerikka, joista jälkimmäinen on Motorolan vahvinta aluetta ja jossa se ylsi jopa 17,6 prosentin markkinaosuuteen.
Uusi Moto G7 -mallisto on myynyt Lenovon mukaan hyvin kuten myös Motorolan One-puhelinsarja.
Lenovon kolmas merkittävä liiketoimintaryhmä, datakeskukset, saavutti viime tilikaudella nopeimman vuosikasvunsa koskaan, kun liikevaihto nousi 37 prosenttia 6,02 miljardiin dollariin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »