Maailman älypuhelinmarkkinoilla on käynnissä myllerrys, jossa Huawei valtaa markkinaosuutta ja lähes kaikki muut suurimmat valmistajat sitä menettävät.
Merkittävin huomio luvuissa kiinnittyy Huawein kasvuun. IDC:n mukaan Huawei yhdessä toisen Honor-brändinsä kanssa toimitti alkuvuonna 59,1 miljoonaa älypuhelinta, noin 50 prosenttia enemmän kuin viime vuoden alussa, ja nosti näin markkinaosuuttaan laskussa olleesta kokonaismyynnistä kertaheitolla 11,8 prosentista 19,0 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsung säilytti yhä markkinajohtajan aseman, mutta Huawei voi ohittaa sen myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Alkuvuonna Samsung toimitti IDC:n mukaan 71,9 miljoonaa älypuhelinta määrän laskiessa 8,1 prosentilla vuotta aiemmasta, hieman enemmän verrattuna koko markkinan 6,6 prosentin laskuun. Kokonaisuutena IDC arvioi maailmanlaajuisten älypuhelintoimitusten laskeneen alkuvuonna viime vuoden alun 332,7 miljoonasta 310,8 miljoonaan älypuhelimeen.
Eilen tuloksesta raportoineen Applen iPhone-toimitusten IDC arvioi laskeneen 52,2 miljoonasta 30 prosenttia 36,4 miljoonaan. Applen markkinaosuus älypuhelimista kappalemäärillä mitattuna kutistui 15,7 prosentista 11,7 prosenttiin. Huawei ohitti Applen toimitusmäärissä jo vuoden 2018 toisella ja kolmannella neljänneksellä, mutta Apple kohosi uusien iPhone-mallien myötä edelle loppuvuodesta. Nyt kuitenkin näyttää, että Huawei ohittaa pysyvästi Applen tänä vuonna.
Alkuvuosi oli vaikea myös Xiaomille. Sen toimitukset laskivat 10 prosentilla 25,0 miljoonaan älypuhelimeen ja markkinaosuus jäi näin 8,9 prosenttiin. Jaetulle 5. sijalle IDC listaa älypuhelinvalmistajista Vivon ja Oppon, joiden taustalla on myös sama omistaja BBK Electronics. Näistä Vivo onnistui kasvattamaan toimituksiaan ja markkinaosuuttaan, Oppon toimitukset puolestaan laskivat ja sen markkinaosuus säilyi käytännössä ennallaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muiden kuin suurimpien älypuhelinvalmistajien yhteenlaskettujen toimitusten IDC arvioi laskeneen 21,5 prosentilla 72,1 miljoonaan älypuhelimeen.
Toinen tutkimusyhtiö Canalys on julkaissut myös mielenkiintoisia tilastoja erityisesti Kiinan älypuhelinmarkkinnoista alkuvuonna. Luvut kertovat, että kaikkien muiden valmistajien toimitusten laskiessa Huawei kasvatti älypuhelintoimituksiaan Kiinassa 41 prosentilla.
Kasvun myötä Huawein markkinaosuus suuren kotimaansa älypuhelinmarkkinoista nousi alkuvuonna jo 34 prosenttiin, kun markkinaosuus vuotta aiemmin oli vasta 23,4 prosenttia.
Juuri vahva menestys Kiinan valtavalla kotimarkkinalla on myös yksi syitä Huawein nousulle maailmanlaajuisissa luvuissa. Noin puolet Huawein älypuhelintoimituksista suuntautuu Kiinaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawei on viime aikoina kasvanut vahvasti Kiinassa lisätessään omien kauppojensa lukumäärää sekä parantaessaan jakeluaan myös syrjäisemmillä alueilla, jotka ovat aiemmin olleet Oppon ja Vivon vahvuuksia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »