Nokia on 25. huhtikuuta vuorossa olevan alkuvuoden osavuosikatsauksen julkistamisen edellä julkaissut uuden raportointirakenteensa mukaisia vertailutietoja viime vuodelta.
Vuoden 2019 alusta alkaen Nokialla on kolme raportoitavaa segmenttiä: Networks, Nokia Software ja Nokia Technologies. Viimeisimpään kirjautuu Nokian patenttilisensointi. Yksikön liikevaihto viime vuonna oli 1,501 miljardia euroa.
Ensi kertaa Nokia raportoi nyt Nokia Softwaren eli ohjelmistojen osuudesta sen liiketoiminnasta. Vuonna 2018 Nokia Software -segmentti toi Nokialle oikaistua liikevaihtoa 2,713 miljardia euroa ja segmentin liikevoitto oli 450 miljoonaa euroa, 16,6 prosenttia sen liikevaihdosta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ohjelmistoliiketoiminnan kasvattaminen on strateginen painopistealue Nokialle. Valtaosa ohjelmistoliiketoiminnastakin suuntautuu Nokian operaattoriasiakkaille. Ohjelmistoliiketoiminnan erittely laajemmista luvuista paljastaa nyt myös toiminnan hyvän kannattavuuden.
Nokian uuden Networks-raportointisegmentin oikaistu liikevaihto viime vuonna oli 17,404 miljardia euroa. Sen osalta Nokia raportoi viime vuodelta ja jatkossa erikseen myös eri liiketoimintojen liikevaihdon. Mobiiliverkkojen Mobile Access -liikevaihto oli vuonna 2018 11,273 miljardia euroa, kiinteiden verkkojen Fixed Access -liikevaihto 1,98 miljardia euroa, IP Routing -liikevaihto 2,545 miljardia euroa ja Optical Networks -liikevaihto 1,606 miljardia euroa. Networksin oikaistu liikevoitto oli 773 miljoonaa euroa, 4,4 prosenttia liikevaihdosta.
Nokia kertoi nyt ensi kertaa myös sen liikevaihdon jakautumisesta viestintäpalvelujen tarjoajien eli operaattorien, yritysten ja lisenssinsaajien kesken.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viestintäpalvelujen tarjoajat toivat Nokian liikevaihdosta viime vuonna 18,955 miljardia euroa ja muut yritysasiakkaat 1,167 miljardia euroa. Lisenssinsaajien osuus oli 1,476 miljardia euroa. Edellä mainittuihin luokittelematonta liikevaihtoa oli lisäksi 965 miljoonaa. Operaattoreiden palveleminen verkkolaitteilla ja -palveluilla on edelleen siis hallitsevassa roolissa Nokian liiketoiminnassa.
Verkko- ja muiden ratkaisujen tarjoaminen muille yritysasiakkaille kuin operaattoreille on kuitenkin myös yksi Nokian strategian painopisteistä, minkä takia on hyvä, että yritysbisneksen kasvuun saadaan nyt tarkempaa näkyvyyttä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »