Tutkimusyhtiö Counterpoint Research on julkaissut katsauksensa maailman premium-älypuhelinten markkinoihin vuoden 2018 osalta. Counterpoint määrittelee premium-älypuhelimiksi tukkumyyntihinnaltaan yli 400 dollarin hintaiset laitteet.
Selkeänä markkinajohtajana premium-älypuhelimissa on Apple, jonka markkinaosuus oli yhä puolet, 51 prosenttia, premium-älypuhelinten kokonaismyynnistä. Counterpointin mukaan premium-älypuhelinten myynti kasvoi älypuhelinvalmistajien toimituksilla mitattuna 14 prosenttia ja loppuasiakkaille myynnissä jopa 18 prosentilla viime vuonna – samanaikaisesti, kun älypuhelinten kappalemääräiset toimitukset jopa hieman laskivat. Kalliimpien älypuhelinten osuus myynnistä siis kasvaa.
Premium-älypuhelinten markkina on ollut pitkään Applen ja Samsungin pitkälti kaksin jakama, mutta kiinalaisvalmistajat tekevät nousuaan. Huawei onnistui kasvattamaan tässä hintaluokassa markkinaosuuttaan 8 prosentista 10 prosenttiin ja Oppo 1 prosentista jopa 6 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oppo-leiriin lukeutuu myös Suomessa huomattavasti tutumpi OnePlus, joka murtautui nyt ensi kertaa TOP5-kärkeen premium-älypuhelinten markkinaosuuksissa 2 prosentin osuudellaan.
Eri valmistajien osalta maantieteellisesti vahvimmat alueet vaihtelevat huomattavasti. Kiinalaisvalmistajille kotimarkkinat ovat hyvin tärkeät, erityisesti Oppolle, joka sekin tosin pyrkii yhä vahvemmin mukaan myös Euroopan markkinoille. OnePlussalle vahvoja alueita Kiinan ohella ovat Intia sekä läntinen Eurooppa.
Intiassa OnePlus on noussut jo kärkeenkin premium-älypuhelimissa, mutta koko vuodelta laskettuna Samsung oli vielä sen edellä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Läntisessä Euroopassa premium-älypuhelimissa TOP5:een nousi viime vuonna myös Google Pixel-puhelimilleen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »