Älypuhelinsovelluskaupassa liikkuu yhä enemmän rahaa, kertovat Sensor Towerin tilastot. Vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen tuottavin sovellus oli deittipalvelu Tinder, joka nousi ensi kertaa listan kärkeen.
Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, siis tammi-maaliskuussa, käytettiin Applen App Storessa ja Googlen Google Playssa yhteensä 19,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria, eli noin 17,2 miljardia euroa sovelluksiin, tilauksiin ja sisäisiin ostoihin. Kasvua vuoden 2018 vastaavaan ajankohtaan nähden tapahtui 16,9 prosenttia.
App Store vastasi 64 prosentista sovelluskauppojen tuotoista, 10,9 miljardia eurosta, ja kasvoi vuodessa noin 15 prosenttia. Google Playn tuotto kasvoi kuitenkin rahtusen nopeammin, noin 20 prosenttia, eli viidenneksen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tuottavin sovellus, kun mobiilipelejä ei huomioida, oli alkuvuodesta Tinder, joka ohitti vuosia piikkipaikkaa hallinneen Netflixin. Kehityksen taustalla on Netflixin muutos, jonka myötä suoratoistopalvelun tilauksia ei enää voi maksaa iOS-sovelluksella, vaan ne on tehtävä verkkosivuston kautta. Näin tehdyt tilaukset eivät luonnollisesti näy sovelluksen tuotossa.
Viidestä ladatuimmasta sovelluksesta neljä oli Facebookin omistamia. WhatsApp ja Messenger valtasivat kärkisijat, mutta TikTok kiilasi kolmanneksi ennen Facebook-pääsovellusta ja Instagramia.
Suurin osa sovelluskaupan tuotoista, 76 prosenttia, tulee kuitenkin yhä mobiilipeleistä. Myös niiden tuotto kasvoi 12,3 prosenttia vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna ja kolme tuottavinta julkaisua olivat Honor of Kings, Fate/Grand Order ja Monster Strike. Eniten ladattuja olivat Color Bumb 3D, PUBG Mobile ja Garena Free Fire.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »