Facebook on julkaissut uuden Mainoskirjasto-sivun, jolla se pyrkii parantamaan läpinäkyvyyttään.
Uuden Mainoskirjasto-sivun kautta pääsee jatkossa helposti hakemaan tietoja Facebookissa esitettävistä mainoksista. Mainoskirjaston kautta on helppo hakea esimerkiksi kaikki tietyn mainostajan aktiiviset mainokset.
Lisäksi poliittiset mainokset ovat Mainoskirjastossa erityisen huomion alaisena, sillä niiden osalta jatkossa löydettävissä ovat hakuhetkellä aktiivisten mainosten ohella myös kaikki aiemmat mainokset maaliskuusta 2019 alkaen. Poliittisia mainoksia voi jatkossa etsiä myös mainoksessa esiintyvällä sanalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi suurempien sivujen yhteydessä voi näkyä tietoja myös mainoksiin käytetystä rahamäärästä, kuten alla Donald J. Trumpin sivun tietojen yhteydessä.
Mainoskirjasto löytyy tästä linkistä.
Mainoskirjaston kautta voi tarkkailla esimerkiksi puolueiden vaalimainontaa, minkä lisäksi se voi olla hyödyllinen myös muissa tarkoituksissa. Esimerkiksi jotkin yritykset tarjoavat liittymis- tai muita etuja, joita ne mainostavat Facebookissa mutta joista ei välttämättä, ainakaan helpolla tavalla, löydy mitään mainintaa yritysten verkkosivuilta. Tällaisissa tilanteissa Mainoskirjaston avulla voi helposti löytää tarjouksen, jos sellaisen on aiemmin nähnyt tai vaikka ei olisi kuulunut lainkaan mainoksen kohderyhmään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainoskirjasto tarjoaa myös paljon erilaisia faktatietoja eri Facebook-sivuista.
Mitä tulee poliittisiin mainoksiin tulee Facebook jatkossa vaatimaan niiden yhteyteen maksajasta kertovan merkinnän.
Kaikki Facebookin läpinäkyvyyden parantamiseksi tekemät toimet ovat tietysti osa sen reagointia viime vuosien aikana palvelun ympärillä pyörineeseen kohuun Venäjän toimista vaikuttaa vaaleihin Yhdysvalloissa Facebookin kautta toimien.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »