Spotify on kertonut alkavansa algoritmeihin perustuen personoida käyttäjille luotuja soittolistojaan. Aiemmin listat ovat olleet yhtiön työntekijöiden omin käsin luomia.
Spotify sisältää lukemattomia soittolistoja, mutta etenkin sen työntekijöiden käsin poimimat ovat saavuttaneet suuren suosion. Tähän asti nämä ihmisten käyttäjille luomat soittolistat ovat olleet kaikille samanlaisia, mutta vastedes myös niitä personoidaan algoritmien avulla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että käsin poimitut soittolistat ovat aiempaa laajempia, ja algoritmi päättää, mitä listan kappaleista kenellekin tarjotaan, Spotifyn blogissa valotetaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Algoritmien hyödyntäminen myös käsin poimituissa soittolistoissa on Spotifyn kannalta monin tavoin järkevää. Eräs suurimmista syistä on se, että listojen kasvaessa yhä useamman musiikintuottajan kappaleita saadaan tarjottua käyttäjien kuunneltaviksi, mikä luonnollisesti pitää musiikkitalot tyytyväisinä. Spotifyn mukaan käsin poimitut soittolistat ovat kappaleiden valossa jatkossa noin 35 prosenttia aiempaa laajempia.
Spotify on jo testannut uusia algoritmein höystettyjä käsin poimittuja soittolistojaan jonkin aikaa, ja tulokset ovat lupaavia. Soittolistat ovat tuottaneet 80 prosenttia aiempaa enemmän hakuja ja niiden kappaleita on tallennettu myöhempää kuuntelua varten 66 prosenttia useammin.
Spotifyn mukaan osa käsin poimituista soittolistoista toimii vastedes edellä esitellyllä osin algoritmipohjaisella periaatteella. Tarkemmin listoja ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi eritelty.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »