Facebookille ainoastaan kaksivaiheista tunnistautumista varten annettuja puhelinnumeroita käytetään jatkuvasti muihinkin tarkoituksiin, Cnet kirjoittaa. Numeroita voidaan käyttää esimerkiksi hakutarkoituksiin.
Facebook tarjoaa mahdollisuuden kaksivaiheiseen tunnistautumiseen, jossa kirjautuminen uudelta laitteelta vaatisi sähköpostiosoitteen ja salasanan lisäksi myös kertakäyttöistä turvakoodia, joka lähetettäisiin esimerkiksi puhelimeen. Nyt on kuitenkin selvinnyt, että puhelinnumeroita, joita Facebook on toistuvasti taannut käyttävänsä vain käyttäjäturvallisuuden parantamiseen, hyödynnetään muutenkin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mikäli Facebookille on luovuttanut puhelinnumeronsa, voivat muut käyttäjät Facebookin sisäistä hakua hyödyntämällä löytää käyttäjän pelkän numeron avulla. Ikävämmän tilanteesta tekee se, että kun puhelinnumero on kerran annettu, ei sen käyttämistä hauissa voi enää estää. Asetusten Yksityisyys-valikosta puhelinnumerohaun voi kuitenkin asettaa koskemaan pelkästään kaverilistalla olevia.
Aiemmin Facebookin on todettu hyödyntävän puhelinnumeroita myös mainonnan kohdentamisessa, vaikka yhtiö onkin väittänyt muuta. Vajaa vuosi sitten Facebook myös vakuutti poistaneensa mahdollisuuden hakea ja löytää käyttäjiä pelkän puhelinnumeron avulla. Tuo päätös näyttää sittemmin perutun kaikessa hiljaisuudessa, tai sitten se ei alun perinkään koskenut kaksivaiheista tunnistautumista varten annettuja numeroita.
Facebookin toimintaa on viime aikoina kritisoitu runsaasti. Alkuvuodesta Facebook ajautui myrskyn silmään, kun selvisi yhtiön maksaneen teinikäyttäjilleen yksityistiedoistaan kuukausittain. Helmikuussa Saksan kilpailuviranomainen puolestaan ärähti Facebookille, joka yhdisteli ilman käyttäjän hyväksyntää tietoja omistamistaan sosiaalisen median kanavista, kuten Instagramista, WhatsAppista ja itse Facebookista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook on kommentoinut tuoreinta kohua sanomalla arvostavansa käyttäjiltä saamaansa palautetta ja ottavansa sen huomioon tulevaisuudessa. Nähtäväksi jää, millä tavalla Facebook konkretisoi lupauksensa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »