Myös Google on jakanut kuluttajien iPhone-käytön seurantaan tarkoitettua sovellusta ohi App Storen hyödyntäen yrityssertifikaattia.
Googlea ennen tikun nokkaan nousi Facebook, joka myös hyödynsi Applen yrityskäyttöön tarkoitettuja kehittäjäsertifikaatteja Facebook Research -tutkimussovelluksensa jakeluun App Storen ulkopuolella. Sovellus seurasi kaikkea puhelimen käyttöä ja vastineeksi tästä sovelluksen asentaneille osallistujille maksettiin 20 dollarin kuukausikorvausta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yrityssertifikaatit on tarkoitettu Applen mukaan vain yritysten sisäiseen käyttöön tarkoitettujen sovellusten jakeluun henkilöstölle, ja Facebookin toiminta rikkoi tätä sääntöä. Rangaistuksena tästä Apple perui Facebookin sertifikaatin, mikä rikkoi kaikki Facebookin sisäisessä käytössä olleet iPhone-sovellukset, esimerkiksi testiversiot Facebook-, Instagram- ja Facebook Messenger -sovelluksista sekä sisäiset hyötysovellukset esimerkiksi liikkumiseen ja lounasruokailuun liittyen ajaen Facebookin toiminnan vaikeuksiin eilisen päivän aikana.
Nyt odotetaan, rankaiseeko Apple samalla tavalla Googlea, joka näyttäisi Facebookin tavoin rikkoneen yrityssertifikaattien käyttöön liittyviä sääntöjä Screenwise Meter -seurantasovelluksellaan.
Google reagoi sen seurantasovelluksen nousuun julkisuuteen Facebookia nopeammin. Alle kolmessa tunnissa TechCrunchin kommenttipyynnöstä Google kertoi jo poistaneensa sovelluksen Applen yrityssertifikaattien ohjelmasta ja lopettaneensa sen toiminnan näin iOS-laitteissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen Screenwise Meter kertoi myös hieman seikkaperäisemmin sovelluksen toiminnasta ja tarkoituksesta, eli puhelimen käytön seurannasta Googlen tutkimustarkoituksessa. Alun perin sovellukseen oli mahdollista liittyä yli 13-vuotiaiden käyttäjien, sittemmin suoraan vain yli 18-vuotiaiden ja osana perheryhmää yli 13-vuotiaiden. Google neuvoi käyttäjiä asentamaan sovelluksen App Storen ulkopuolelta hyödyntäen yrityssertifikaattiohjelmaa. Tämä mahdollisti sen, ettei sovellusta tarvinnut viedä läpi Applen hyväksyntäprosessin. Käyttäjille eli tietojensa jakajille Google on tarjonnut palkkioksi sovelluksen käytöstä lahjakortteja.
Applen mukaan yrityssertifikaattia ei kuitenkaan pitäisi käyttää sovellusten jakeluun kuluttajille missään tilanteessa. Sen sijaan esimerkiksi sovellusten testiversiot pitäisi jaella TestFlight-alustan kautta, mikä altistaa ne myös Applen arvioinnille ja lisäksi rajoittaa käyttäjämäärän 10 000 laitteeseen.
”Screenwise Meter iOS -sovellusta ei olisi pitänyt operoida Applen kehittäjäyritysohjelman alla – se oli virhe, ja pahoittelemme sitä. Olemme poistaneet käytöstä tämän sovelluksen iOS-laitteissa. Tämä sovellus on ollut aina täysin vapaaehtoinen. Olemme kertoneet käyttäjille etukäteen kuinka käytämme heidän tietojaan sovelluksessa, eikä meillä ole pääsyä salattuihin tietoihin laitteiden sovelluksissa, ja käyttäjät ovat voineet milloin tahansa jättää ohjelman”, Googlelta on kommentoitu.
Alun perin Screenwise Meter julkaistiin jo vuonna 2012.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple ei ole toistaiseksi kommentoinut Googlen toimintaa. Facebookille sen rangaistus oli raju, mutta nähtäväksi jää millaisen kohtelun Google saa. Samanaikaisesti tapaukset ovat herättävät kysymyksiä myös Applen toiminnan suhteen. Miksi se heräsi asiaan vasta nyt Facebookin ja Googlen sovellusten noustua kohun tavoin mediahuomion keskipisteeseen?
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »