Vuosi 2018 oli Facebookille kohuja täynnä, mutta yhtiön tulosnumeroissa ne näkyvät vain rajallisesti – ja palveluiden käytössä sitäkin vähemmän.
Facebookin päivittäin aktiivisten käyttäjien määrä nousi loppuvuonna syyskuusta 1,9 prosenttia 1 523 miljoonaan. Kuukausitasolla Facebookissa aktiivisia käyttäjiä oli 2 320 miljoonaa. Nämä luvut eivät sisällä Instagramia ja WhatsAppia. Ne mukaan luettuna Facebook kertoi sen palveluilla olleen jo 2 miljardia päivittäin ja 2,7 miljardia kuukausitasolla aktiivista käyttäjää.
Jatkossa Facebook aikoo lopettaa pelkän Facebookin käyttäjämäärien raportoinnin ja keskittyä kertomaan enemmän sen kaikkien sovellusten yhteiskäytöstä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Loppuvuonna loka-joulukuussa Facebook kasvatti liikevaihtoaan 30 prosenttia 16,9 miljardiin dollariin. Lähes kaikki liikevaihto kertyy palveluissa esitettävästä mainonnasta.
Kuten jo aiemmillakin neljänneksillä viime vuoden aikana Facebookin kulujen 62 prosentin kasvuvauhti loppuvuonna peittosi selvästi liikevaihdon kasvun. Facebookin kulut ovat kasvaneet nopeasti sen muun muassa panostaessa palvelunsa tiukempaan valvontaan lisäämällä sisältöä läpikäyvän työvoiman määrää, jotta esimerkiksi eri valtioiden vaikuttamista palvelun kautta pystyttäisiin estämään paremmin.
Kulujen liikevaihtoa nopeammasta suhteellisesta kasvusta johtuen Facebookin liikevoitto loppuvuonna kasvoi vain 6 prosentilla 7,82 miljardiin dollariin liikevoittomarginaalin laskiessa 57 prosentista 46 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin henkilöstömäärä kasvoi vuodessa 42 prosenttia 35 587 työntekijään.
Koko vuoden 2018 osalta Facebook teki 38 prosentin kasvulla 55 miljardin dollarin liikevaihdon ja 24,9 miljardia dollaria liikevoittoa. Nettotuloskin kasvoi 39 prosenttia 22,1 miljardiin dollariin. Kassassa Facebookilla oli vuoden lopussa rahana ja sijoituksina 41,11 miljardia dollaria.
Facebookin liiketoiminnassa merkittävä muutos viime aikoina on ollut pysyvien julkaisujen vähentyminen ja huomion siirtyminen erityisesti Instagramissa, mutta myös Facebookissa ja Messengerissä sekä WhatsAppissa 24 tuntia esillä pysyviin, koko näytöllä esitettäviin tarinoihin. Instagram Storiesin käyttäjämäärän Facebook kertoi nyt kasvaneen kesällä ilmoitetusta 400 miljoonasta 500 miljoonaan.
Tälle vuodelle Facebook lupaa lisää uudistuksia palveluihinsa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sen sijaan tänä vuonna viestipalveluihin on tulossa muita pienempiä uudistuksia, WhatsApp-maksut ovat laajentumassa Intiasta useampiin maihin, Stories-julkaisuihin tulee uusia yksityisemmän jakamisen vaihtoehtoja, ryhmien painoarvo Facebookissa kasvaa, Facebook Watch -video-osion suosion odotetaan kasvavan ja Instagramin ostosmahdollisuuksiin on luvassa kehitystä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »