Vuosi lähenee loppuaan, ja on jälleen aika luoda katsaus älylaitesovellusten latausmääriin ja -tuottoihin. Mobiilisovellusten analyysipalveluistaan tunnettu App Annie on julkaissut perinteisen vuosikatsauksensa, joka kertoo sovelluskaupan kasvun jatkuneen vuonna 2018 hurjana.
Vuoden 2018 aikana sovelluksia ladattiin yhteensä 113 miljardia kertaa ja rahaa niihin käytettiin yli 65 miljardia euroa. Latausmäärät kasvoivat kymmenellä prosentilla edellisvuoteen nähden kulutuksen noustessa peräti 20 prosenttia. Katsauksessa on huomioitu sekä Applen App Store että Googlen Play -kauppa, joiden lataukset on laskettu yhteen. Katsaus huomioi lataukset tammikuun alusta 15. joulukuuta asti.
Ladatuin sovellus vuonna 2018 oli Facebook Messenger Facebookin pääsovelluksen sijoittuessa toiseksi. Kolmanneksi eniten ladattiin niin ikään Facebookin omistamaa WhatsAppia. Suosituimmat pelit olivat puolestaan Helix Jump, Subway Surfers ja PUGB Mobile (Player Unknown’s Battleground).
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Eniten rahaa käytettiin sovelluksista Netflixiin, jota seurasivat Tinder ja Kiinassa suosittu Tencent Video. Peleistä Fate/Grand Order, Honour of Kings ja Monster Strike puolestaan pärjäsivät kulutuksen osalta parhaiten.
Tilastojen mukaan keskiverto älypuhelinkäyttäjä viihtyi sovellusten parissa kolmisen tuntia vuorokaudessa. Tämä on 10 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin ja 20 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016.
Vuonna 2019 App Annie arvioi yhteenlasketun kulutuksen App Storessa, Google Playssa sekä kolmannen osapuolen kiinalaisissa sovelluskaupoissa nousevan jo yli 105 miljardin euron.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »