Facebookin ympärillä on pian päättyvän vuoden aikana sattunut ja tapahtunut – paljastukset, tietomurrot ja skandaalit ovat seuranneet toisiaan. Eikä loppua näy.
Viimeisimpänä nyt The New York Times on käsiinsä saamien asiakirjojen perusteella paljastanut lisätietoja Facebook-tietojen jaosta 150 kumppaniyritykselle.
New York Times kertoo, kuinka Facebook muun muassa paljasti Microsoftin Bing-hakukoneelle käyttäjien kavereiden nimiä, Amazonille käyttäjien yhteystietoja sekä muun muassa Netflixille ja Spotifylle käyttäjien yksityisviestejä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook korostaa, että ainakaan sen näkemyksen mukaan ”yksikään näistä kumppanuuksista tai toiminnoista ei antanut yhtiöille pääsyä tietoihin ilman ihmisten lupaa ja etteivät ne loukanneet Facebookin vuonna 2012 Yhdysvaltojen kauppaviraston kanssa tekemää sopimusta” käyttäjien tietoihin liittyen.
Facebook jakaa kumppanuudet kahtia integraatiokumppaneihin sekä personointitoimintojen tarjoajiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Näistä ensimmäisiä ovat esimerkiksi laitevalmistajat ja tietyt muut yhtiöt, kuten Amazon, Apple, BlackBerry Microsoft ja Yahoo. Nämä ovat rakentaneet omiin käyttöjärjestelmiinsä ja ohjelmistoihinsa toimintoja, jotka ovat yhdistyneet Facebookin kanssa ja mahdollistaneet palvelun käytön.
Facebookin mukaan se on viime kuukausien aikana lopettanut yhteistyön integraatiokumppaniensa kanssa muutamia valittuja lukuun ottamatta. Facebookin mukaan yhteistyö Amazonin ja Applen, joka on hyödyntänyt muun muassa yhteystietojen ja kalenterimerkintöjen linkitystä, jatkuu tällä hetkellä kuten myös ALSia sairastavien Facebook-käyttöä avustavan Tobiin sekä Alibaban, Mozillan ja Operan kanssa selainten esittämien ilmoitusten osalta.
Facebook selittää, että Facebook-käyttäjien piti kirjautua integraatiokumppanien palveluihin tietojen siirtymiseksi, joten hyväksymättä ei tietoja näille ole siirtynyt.
Toinen ryhmä, personointitoimintojen tarjoajat, puolestaan ovat hyödyntäneet Facebookin tietoja omien palveluidensa mukauttamisessa käyttäjille. Facebook tarjosi tätä mahdollisuutta valituille kumppaneille vuosina 2010-2014. Sen osana käyttäjät saattoivat nähdä kumppanien palveluissa Facebook-ystäviensä jakamia tietoja. Esimerkiksi Bing-haku saattoi tarjota tuloksia perustuen siihen, mitä ystävät olivat julkisesti jakaneet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook vastaa myös kysymykseen yksityisviestien siirtymisestä kumppaneille. ”Pääsivätkö kumppanit käsiksi viesteihin? Kyllä. Mutta ihmisten piti erikseen kirjautua Facebookiin ensin käyttäen kumppanin viestitoimintoa”, toteaa Facebook. Esimerkiksi Spotifyn toiminnolla ihmiset pystyivät vastaanottamaan ja lähettämään viestejä suoraan Spotifyn sisältä. ”Rajapintamme tarjosi kumppaneille pääsyn käyttäjän viesteihin tämänkaltaisen toiminnon mahdollistamiseksi”, selittää Facebook.
Vaikka Facebook lopetti personointitoimintojen tarjoamisen jo 2014, jätti se vuoteen 2017 asti niihin liittyviä rajapintoja auki kumppaneille. Tämän se myöntää nyt virheeksi.
Facebook kuitenkin korostaa, että personoinnissa kyse oli vain muutenkin julkisista tiedoista, joten sinällään tässä suhteessa ei varsinaisesti paljastunut mitään salaista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »