Huawein sisarbrändi Honor ja tutkimusyhtiö Kantar Millward Brown ovat selvittäneet uudessa nuorten ja nuorten aikuisten älypuhelimen käyttötottumuksia kyselytutkimuksessa, johon osallistui yhteensä 1800 vastaajaa Suomesta ja viidestä muusta Euroopan maasta.
Tutkimuksen mukaan naisvastaajat erottautuvat aktiivisemmalla puhelimen käytöllä miehiin verrattuna. Naiset käyttävät enemmän niin sosiaalista mediaa, tekstiviestejä kuin myös älypuhelintaan valokuvaamiseen.
Eri ikäryhmien välillä erot korostuvat älypuhelimen viihdekäytössä, joka on yleisintä 15–24-vuotiaiden vastaajien keskuudessa. Tutkimukseen vastanneet käyttävät älypuhelintaan ensisijaisesti viestintään, kuten äänipuheluihin (92 %), tekstiviesteihin (83 %) ja sähköposteihin (83 %). Älypuhelimella kuvaaminen (87 %) on useimmille yhtä lailla keskeistä, mikä korostaa kameran ominaisuuksien merkitystä älypuhelinta valittaessa. Muita tärkeitä toimintoja ovat sosiaalisen median käyttö (78 %) ja verkkosivujen selaaminen (80 %).
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suomen lisäksi tutkimukseen osallistui älypuhelinkäyttäjiä Puolasta, Tšekin tasavallasta, Kreikasta, Serbiasta ja Unkarista. Tulosten mukaan innokkaimmat tekstailijat löytyvät Puolasta (92 %) serbialaisten ottaessa kärkisijan äänipuheluiden osalta (96 %). Mobiilipelaamista suosivat eniten tšekkiläiset (58 %) ja videokuvausta unkarilaiset käyttäjät (57 %). Maiden välisessä vertailussa pikaviestisovellusten käyttö oli vähäisintä Kreikassa (7 %) ja Suomessa yleisintä (78 %).
Tutkimustulokset paljastivat eroja paitsi eri maiden, myös eri ikäryhmien välillä. Z-sukupolvea edustavat nuoret 15–24-vuotiaat kuluttajat käyttävät älypuhelinta muita useammin viihteen kuluttamiseen, pelaamiseen ja yhteydenpitoon sosiaalisen median kautta. Y-sukupolveen kuuluvien 25–38-vuotiaiden vastaajien joukossa älypuhelin on edelleen ensisijaisesti työkalu ja viestintäväline, jolla soitetaan puheluita ja kirjoitetaan sähköposteja sekä viestejä. Verrattaessa naisten ja miesten välisiä eroja, naiset käyttävät älypuhelinta keskimäärin enemmän sosiaaliseen mediaan (83 % vs. 73 %), valokuvaukseen (91 % vs. 84 %) ja tekstiviestien kirjoittamiseen (90 % vs. 77 %) kuin miehet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »