Kiinalainen Xiaomi, joka on viime aikoina noussut maailman TOP5-älypuhelinvalmistajien joukkoon, on julkaissut ensimmäisen osavuosikatsauksensa julkisesti listattuna yhtiönä. Xiaomi listautui Hong Kongin pörssin aiemmin kuluvan vuoden aikana.
Huhti-kesäkuussa Xiaomin liikevaihto kasvoi 68,3 prosenttia vuotta aiemmasta 45,23 miljardiin juaniin eli noin 5,7 miljardiin euroon tämän päivän kurssilla muunnettuna. Bruttokate kasvoi hieman hitaammin, 46,9 prosentilla, 5,65 miljardiin juaniin.
Xiaomin huhti-kesäkuulta raportoima liiketulos oli 7,59 miljardia juania tappiolla, mutta tämä johtuu kirjatusta 9,9 miljardin juanin kertaluonteisesta osakeperustaisesta kannustimesta pörssilistautumisen yhteydessä. Toisaalta puolestaan kauden 14,6 miljardin juanin nettotulosta nosti vastapainona 9,9 miljardin negatiiviselle kirjaukselle 22,5 miljardin juanin positiivinen kirjaus vaihdettavien etuoikeusosakkeiden arvon muutoksesta listautumisessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin todellisesta tuloksesta paremman kuvan antaakin edellä mainituista kirjauksista, sijoitusten arvonmuutoksista sekä yritysostoissa syntyneistä aineettomien oikeuksien poistoista oikaistu ei-IFRS-tulos, joka oli huhti-kesäkuussa 2,12 miljardia juania, vajaat 270 miljoonaa euroa, ja kasvoi 25,1 prosentilla vuotta aiemmasta.
Xiaomin liikevaihdosta kaksi kolmannesta kertyy sen älypuhelinten myynnistä. Älypuhelinmyynnin liikevaihto kasvoi vuodessa 58,7 prosenttia 30,5 miljardiin juaniin toimitusmäärän kasvettua 43,9 prosenttia 32,0 miljoonaan ja keskihinnan noustua. Toimittetujen älypuhelinten keskihinta oli nyt 952,3 juania eli noin 120 euroa.
Esineiden internet ja lifestyle -yksikön liikevaihto kasvoi 104,3 prosenttia 10,4 miljardiin juaniin ja internet-palveluyksikön 63,6 prosenttia 4,0 miljardiin juaniin. Xiaomin maksulliset palvelut ovat laajemmin tarjolla ja keräävät liikevaihtonsa toistaiseksi pääosin Kiinassa. Palveluliikevaihdosta 2,5 miljardia kertyi mainostuloista ja 1,5 miljardia käyttäjien palvelumaksuista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin laitteiden MIUI-ohjelmistolla oli kesäkuussa 206,9 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
Xiaomin kansainvälinen eli Kiinan ulkopuolinen liiketoiminta kasvoi huhti-kesäkuussa 151,7 prosenttia 16,4 miljardiin juaniin ja ylsi 36,3 prosenttiin koko Xiaomin liikevaihdosta. Yhtiö on viime aikoina laajentunut vauhdilla Intiassa, jossa se kamppailee älypuhelinmarkkinoiden ykköstilasta tiukasti Samsungin kanssa, sekä erityisesti viimeisen vuoden aikana myös Euroopassa. Älypuhelintoimitustensa läntiseen Eurooppaan Xiaomi mainitseekin 28-kertaistuneen huhti-kesäkuussa viime vuoden huhti-kesäkuusta.
Koko Xiaomin osavuosikatsaus löytyy tästä linkistä
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »