Apple julkaisi eilisiltana Suomen aikaa huhti-kesäkuun tuloksensa, jota voi pitää muutamien viime neljännesten hienoisen pehmeyden jälkeen väkivahvana.
Applen tuloksessa oli todella paljon hyvää, ja se kertoo samalla Applen vahvistuvasta asemasta älypuhelinmarkkinoilla, joiden kappalemääräinen kasvu on toistaiseksi päättynyt.
Apple ei onnistunut juurikaan kasvattamaan kappalemääräisiä iPhone-toimituksia – kasvua oli vain 0,67 prosenttia. Samanaikaisesti kuitenkin kokonaismarkkina supistui pari prosenttia, joten Applen markkinaosuus nousi pikkuriikkisen. Ja samanaikaisesti kuitenkin Apple onnistui nostamaan iPhonen keskimääräistä myyntihintaa 20 prosentilla 724 dollariin – iPhone X:n ja iPhone 8 -puhelinten vahvan myynnin vetämänä. Erityisesti saavutettu odotuksia korkeampi keskihinta oli Applen tulosjulkistuksen vahvinta antia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Apple kertoi analyytikkopuhelussaan tukku- ja jällyynmyyjäportaan iPhone-varastojen pienentyneen neljänneksellä jopa 3,5 miljoonalla kappaleella, eli todellisuudessa iPhone-myynti loppuasiakkaille oli neljänneksen aikana vahvempaa kuin mitä vain Applen omista toimitusluvuista suoraan näkyy.
Kun markkinan ja pitkälti myös Applen oma kappalemääräisen puhelinmyynnin kasvu on viime aikoina pysähtynyt, on Apple onnistunut erinomaisesti kasvattamaan liiketoimintaansa tarjoamalla parempia vaihtoehtoja korkeampaan hintaan – ja myymällä lisää laitteita ja palveluja iPhonen kylkeen.
Applen saavuttamaa korkeampaa keskimääräistä myyntihintaa ei pidä nähdä pelkästään huonona asiana edes asiakkaiden kannalta. Applen iPhonelle on markkinoilla lukuisia erinomaisia vaihtoehtoja eikä mikään pakota ketään ostamaan iPhonea. Monet ovat kuitenkin halunneet panostaa iPhoneen enemmän, ja sinällään on ollut hyvä, että Applella on ollut tarjota tähän haluun kehittyneempiä vaihtoehtoja. Korkeampihintainen iPhone, joka tyydyttää paremmin käyttäjänsä tarpeet ja halut, ei ole etu vain Applelle, vaan myös sen ostavalle asiakkaalle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samanaikaisesti, kun Applella pyyhkii nyt iPhonen kanssa hyvin – tai paremminkin erinomaisesti – menee monella muulla älypuhelinvalmistajalla heikommin.
Android-älypuhelinvalmistajien joukossa on käynnissä uusjako, jossa kiinalaiset Huawei ja Xiaomi nyt vahvistuvat ja kasvavat monien muiden kustannuksella. Toisin kuin Apple, jonka iPhone erottuu massasta ohjelmistollaan ja lisävarusteillaan, ei Android-puhelinten välillä ole vastaavia erottautumistekijöitä. Kilpailu eri Android-valmistajien kesken onkin paljon raaempaa.
Kappalemäärissä mitattuna edelleen selkeästi suurin älypuhelinvalmistaja Samsung raportoi huhti-kesäkuulta heikon tuloksen mobiiliyksikössä, kun kevään Galaxy S9 -huippupuhelinten myynti jäi pahaksi pettymykseksi. Samsungin mobiilibisneksen liikevaihto laski 22 prosenttia samalla, kun Applen iPhone-myynnin liikevaihto kasvoi 20 prosentilla.
Android-valmistajista LG, HTC ja Sony tekivät jälleen tappiota huhti-kesäkuussa älypuhelimillaan. Näistä kaksi viimeksi mainittua ovat vaarassa kuihtua markkinoilta kokonaan, ja myös LG:n bisnes on niin sitkeästi tappiolla ilman näkyvissä olevaa käännettä parempaan, että senkään alasajo ei olisi kovin suuri yllätys.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsung ja myös Huawei tekevät älypuhelimissa kohtuullista tulosta, ja niiden liiketoiminta on näin toistaiseksi aivan kestävällä pohjalla. Xiaomilla on Kiinan palveluidensa sekä laajan ekosysteemikumppaneidensa laitekatraan myötä erottuva strategiansa, joka myös näyttää toimivan. Xiaomi on Applen tavoin pystynyt luomaan älypuhelintensa jatkoksi muita tuottoja monista muista Android-laitevalmistajista poiketen.
Nyt vuodessa 20 prosenttia nousseen keskihinnan lisäksi Apple on todellisuudessa viime vuosina kasvanut iPhone-asiakkuuksiensa arvoa huomattavasti enemmän uusilla palveluilla ja lisälaitteilla. Applen palveluliikevaihto kasvoi jälleen huhti-kesäkuussa 31 prosenttia vuotta aiemmasta, muiden tuotteiden yksikön 37 prosenttia.
Valtaosa huhti-kesäkuussa jo 9,5 miljardiin kasvaneesta Applen palveluliikevaihdosta sekä 3,7 miljardiin dollariin kasvaneesta muiden tuotteiden yksikön myynnistä pohjautuu myös iPhoneen.
Moni iPhonen ostaja on hankkinut myös Apple Watchin tai AirPods-kuulokkeet, ostaa pilvitallennustilaa Applelta tai valinnut musiikkipalvelukseen Apple Musicin, joka Yhdysvalloissa jo ohitti Applen mukaan markkinaosuudessa Spotifyn. Apple tienaa iPhone-käyttäjillä yhä enemmän, vaikka nämä käyttäisivätkin samaa puhelinta aiempaa pidempään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yksikään Applen kilpailijoista älypuhelimissa ei ole onnistunut luomaan laitteidensa ympärille yhtä vahvaa kasvua muista palveluista ja laitteista. Älypuhelinmarkkinoiden kasvun loputtua tämä osuu nyt niihin kovalla tavalla Applen samalla tehdessä yhä vain enemmän rahaa – ja sen asiakkaiden ollessa ihan tyytyväisiä toimivaan kokonaisuuteen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »