Sonyn strategiana viime vuosina älypuhelinmarkkinoilla on ollut keskittyminen markkina-alueisiin sekä -segmentteihin, joissa se on nähnyt parhaimmat mahdollisuudet kannattavan liiketoiminnan jatkamiseen. Tämä on merkinnyt tuotevalikoiman kaventamista, erityisesti edullisemmasta päästä, sekä vetäytymistä tiettyjen maantieteellisten alueiden markkinoilta käytännössä kokonaan.
Sonyn älypuhelinmyynnin supistumiskierre sai jatkoa myös huhti-kesäkuussa. Sony raportoi toimittaneensa tilikautensa ensimmäisen neljänneksen aikana vain 2,0 miljoonaa älypuhelinta markkinoille. Kappalemääräiset oimitukset laskivat 41 prosenttia vuotta aiemmasta 3,4 miljoonasta älypuhelimesta.
Myös Mobile Communications -yksikön liikevaihto laski merkittävästi, 27 prosentilla, 132,5 miljardiin jeniin eli noin 1 013 miljoonaan euroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sonyn mukaan sen älypuhelinmyynti laski erityisesti Euroopassa ja Japanissa huhti-kesäkuun aikana.
Mobiiliyksikön liiketulos painui nyt 10,8 miljardia jeniä, noin 82,5 miljoonaa euroa, tappiolle. Vuotta aiemmin liiketulos oli yltänyt vielä hitusen, 3,6 miljardia jeniä, plussan puolella. Liiketulosta söi laskeva myynti, vaikka Sony onnistui jonkin verran pienentämään myös kulujaan.
Sonyn keskittymisstrategia toimi jonkin aikaa kohtuullisesti johtaen voitollisiin tuloksiin, mutta kilpailun nyt kiristyttyä älypuhelinmarkkinoilla markkinakasvun loputtua on Sonykin ajautunut uudelleen syveneviin vaikeuksiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sonya on veikkailtu yhdeksi mahdolliseksi poisputoajaksi, joka voisi luopua jatkossa kokonaankin älypuhelinten myynnistä. Sony on kuitenkin valanut uskoa älypuhelinbisneksessä jatkamiseen toteamalla mukana pysymisen olevan merkittävää teknologia-alan tuleviin mullistuksiin valmiina olemisen kannalta.
Sony laski nyt osavuosikatsauksensa yhteydessä myös ohjeistustaan mobiiliyksikön koko ensi vuoden maaliskuun loppuun asti ulottuvan tilikauden myynnistä ja tuloksesta. Sony odottaa nyt 10 miljoonan sijaan vain 9 miljoonan älypuhelimen toimituksia tilikauden aikana, 610 miljardin jenin liikevaihtoa sekä 30 miljardin jenin liiketappiota.
Älypuhelinten lisäksi Sonyn liiketoimintaan kuuluu huomattavan paljon muutakin, kuten PlayStation, levy-yhtiö, elokuvastudio, kodin elektroniikkaa, kamerakennoja, puolijohteita, rahoituspalveluja ja muuta. Muilla bisneksillä menee älypuhelimia paremmin: kokonaisuutena Sony teki huhti-kesäkuulta 1 953,6 miljardin jenin, eli noin 14,94 miljardin euron liikevaihdon sekä liikevoittoa 195,0 miljardia jeniä, noin 1,49 miljardia euroa. Eniten tulosta Sonylle toi PlayStationin sisältävä peli- ja verkkopalvelujen yksikkö.
Koko Sonyn tulosesitys löytyy tästä
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »