Suomesta kauppaan lukeutuvat MTV Oy ja uutisia ja muita sisältöjä tuottava Mediahub Helsinki Oy. MTV tarjoaa kuluttajille maksuttomia mainosrahoitteisia sisältöjä (MTV3-, Sub- ja Ava-kanavat, MTV Katsomo -palvelu ja mtv.fi-uutissivusto) ja maksusisältöjä (C More -suoratoistopalvelu ja -maksutelevisiokanavat). Lisäksi MTV:n palveluihin kuuluu Luukku.com-sähköpostipalvelu. Ruotsissa Telialle siirtyvät pitkälle vastaavat bisnekset – TV4 ja C More.
Telia maksaa kauppahinta 9,2 miljardia Ruotsin kruunua, vajaat 900 miljoonaa euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Telialle yrityskauppa on jatkoa sen panostukselle TV- ja sisältöliiketoimintaan. Samalla kauppa toistaa muualla, muun muassa Yhdysvalloissa nähtyä kehitystä operaattori- ja mediayhtiöiden yhdistymisestä.
Luonnollisesti Telia on jo tähänkin asti toiminut esimerkiksi C Moren kanavapakettien jälleenmyyjänä. Televisiobisnes kulkee kohti maksullisia tilauspalveluja. Yhdysvaltalaisen DVD-elokuvien postivuokraamosta suoratoistopalveluksi muuntautuneen Netflixin ja samoin kaapelitelevisiokanavansa rinnalle omaa verkon yli toimivaa suoratoistopalvelua rakentavan HBO:n vanavedessä sama verkkopohjaisen tilauspalvelun malli on rantautunut viime vuosina myös paikallisiin sisältöihin.
Suomessa MTV:n C Moren valtteja ovat kotimaiset sarjat sekä live-urheilu. Telia on jo aiemmin hankkinut itse jääkiekon Liigan oikeudet ensi kaudesta alkaen. C Morelta urheilupalettiin tulevat tuoreilla sopimuksilla niin Formula 1 kuin myös jalkapallon Mestarien liigan, Eurooppa-liigan ja Espanjan LaLigan pelit. Kotimaisten draamasarjojenkin osalta pian ollaan tilanteessa, jossa merkittävimmät tuotannot nähdään useimmiten ensin vain maksullisissa palveluissa – ja vasta joskus selvästi myöhemmin ilmaiskanavilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainosrahoitteisten kanavien ja sisältöjen eli MTV3:n, Subin ja Avan, MTV Katsomon sekä MTV.fi-verkkopalvelun toiminnan kanssa Telian omalla operaattoriliiketoiminnalla ei ole merkittäviä yhtymäkohtia, mutta uusien tilauspalvelujen kanssa kylläkin. Telia voi esimerkiksi jatkossa kytkeä yhteen mobiili- ja kiinteän verkon liittymiään sekä C More -sisältötilauspalveluja haluamallaan tavalla.
Puhtaan yksinkertaisen datasiirron hintakilpailun sijaan yrityskauppa luo Telialle mahdollisuuden erilaistaa tarjontaansa, hankkia houkuttelevilla yhteistarjouksilla uusia asiakkaita ja samalla vähentää asiakasvaihtuvuutta – liittymää vaihdetaan vähemmän herkästi toiseen operaattoriin, jos se samalla merkitsee sisältöpalvelun tilaustarvetta erikseen, jotta näkisi jatkossakin seuraamansa sarjan. Lisäksi vuosikausia kuukausilaskutteista liittymätoimintaa harjoittaneet operaattorit luonnollisesti ovat kovimpia osaajia mitä tulee tilausbisneksen yleisiin lainalaisuuksiin.
Telia odottaa Bonnier-kaupasta merkittäviä, run rate -arvoltaan 600 miljoonan kruunun vuotuisia synergiaetuja vuonna 2022. Ensimmäisiä synergioita nähdään jo 2020.
Aikataulu on noinkin kaukana, koska myös kaupan toteutumisessa kestää vielä. Telia on kertonut odottavansa vaadittavien kilpailuviranomaishyväksyntöjen tulevan vasta vuoden 2019 toisella puoliskolla. Tästä kaupan julkistuspäivästä edessä on siis ainakin noin vuoden, ehkä hieman pidempikin, aika ennen kuin Telia vasta pääsee hyödyntämään liittymien ja sisältöpalvelujen saumatonta liittoa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »