Kiinalaisen älypuhelinvalmistajan Xiaomin listautuminen näyttää jäävän pettymykseksi.
Uutistoimisto Bloomberg raportoi lähteisiinsä perustuen Xiaomin hinnoittelevan 2,18 miljardin dollarin listautumisen yhteydessä järjestettävän listautumisannin ja -myynnin annetun 17-22 dollarin hintahaarukan alarajalle 17 dollariin. Näin uudet sijoitukset Xiaomiin yltävät yhteensä 4,7 miljardiin dollariin, ja Xiaomi arvostetaan listautumishinnalla noin 54 miljardiin dollariin – karkeasti vain puoleen Xiaomin alkuperäisistä kunnianhimoisista tavoitelukemista.
Nähtäväksi jää, millaiseen hintaan kaupankäynti Xiaomin osakkeilla käynnistyy Hong Kongin pörssissä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uusia sijoittajia Xiaomi saa muu muun muassa sijoittajalegenda George Sorosin rahastosta sekä kiinalaisesta Hillhouse Capital -sijoitusyhtiöstä, joka tekee Xiaomiin listautumisen yhteydessä 600 miljoonan dollarin sijoituksen. Yhdysvaltalainen varainhoitaja Capital Group ostaa osakkeita 500 miljoonalla dollarilla.
Xiaomin oli tarkoitus alun perin järjestää Hong Kongin listautumisen yhteydessä myös kiinalaisten osaketodistusten (CDR) myynti Kiinassa, mutta tämän osalta on eteen tullut viivästyksiä viranomaissyistä. Xiaomin oli odotettu keräävän Hong Kongin ja Kiinan yhteensä 10 miljardia dollaria. Nyt Kiinan osuus tästä toteutuu vasta listautumisen jälkeen.
Xiaomi kasvatti viime vuonna liikevaihtoaan 67 prosenttia 114,6 miljardiin juaniin eli reiluun 15 miljardiin euroon. Xiaomin bruttokate parani edellisvuoden 10,6 prosentista 13,2 prosenttiin ja liikevoittoa se teki viime vuonna 10,7 prosenttia liikevaihdostaan, 12,2 miljardia juania eli noin 1,6 miljardin euron verran.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin liiketoiminta kannatti siis varsin hyvin. Xiaomi on onnistunut parantamaan liikevoittoaan vakuuttavasti: liikevoittomarginaali on noussut 2,0 prosentista vuodelta 2015 vuoden 2016 5,5 prosenttiin ja viime vuoden 10,7 prosenttiin. Tosin raportoitua liikevoittomarginaalia parantavat raportoidut sijoitusten arvonnousut. Esimerkiksi vuoden 2017 raportoidusta 12,2 miljardin juanin liikevoitosta yli puolet, 6,4 miljardia juania, kertyi sijoitusten kirjatusta arvonnoususta. Xiaomin oikaistu ei-IFRS-tulos viime vuodelta oli 4,7 prosenttia liikevaihdosta.
Xiaomin liikevaihdosta noin 70 prosenttia tulee älypuhelimista. Muut älylaitteet ja tuotteet tuovat viidenneksen myynnistä ja loppu kertyy erilaisista internet-palveluista. Xiaomi toimitti viime vuonna 91,4 miljoonaa älypuhelinta, ja keskihinta oli 881 juania eli noin 115 euroa. Laitemyynnin bruttokate oli 8,7 prosenttia. Bruttokate kuvaa liikevaihdosta jäävää osuutta tuotteen valmistus- ja toimituskulujen jälkeen, mutta siinä ei huomioida tutkimus- ja tuotekehitys-, myynti- ja markkinointi- tai yleiskuluja. Internet-palveluissa Xiaomin bruttokate oli 60,2 prosenttia.
Vuoden lopussa Xiaomin MIUI-ohjelmistolla oli yli 170 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
Xiaomi on noussut viime aikojen vauhdikkaan kasvun myötä maailman 4. suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi Samsungin, Applen ja Huawein jälkeen. Vuosi 2017 oli Xiaomille erittäin vahva vuoden 2016 oltua sitä ennen vaikeampi välivuosi kasvussa. Xiaomin viime aikojen kasvusta merkittävä osa on syntynyt Intiassa, jossa Xiaomi on nyt älypuhelinten markkinajohtaja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Parhaillaan Xiaomi laajentuu vauhdilla erityisesti Euroopan markkinoilla. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Euroopassa Xiaomi ylsi alkuvuonna tammi-maaliskuussa myös jo markkinaneloseksi 2,4 miljoonan älypuhelimen toimituksilla, joilla irtosi 5,3 prosentin markkinaosuus. Xiaomi yli kymmenkertaisti Euroopan älypuhelintoimituksensa vuotta aiemmasta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »