Facebookin Instagramin hankinta on helppo jälkikäteen nostaa yhdeksi onnistuneimmista yrityskaupoista mitä teknologia-alalla on nähty.
Facebook osti Instagramin vuonna 2012. Kaupasta kerrottiin maaliskuussa, ja kyseessä oli melkoinen sensaatio, sillä Instagram oli julkaistu vasta reilut puolitoista vuotta aiemmin kesällä 2010.
Nyt Instagram arvioidaan 100 miljardin dollarin arvoiseksi, jos se olisi itsenäinen yhtiö, kertoo Bloomberg Intelligence-yksikkönsä tekemään tutkimukseen perustuen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Instagram paljasti hiljattain sillä olevan nyt yli 1 miljardi aktiivista käyttäjää kuukausittain. Bloomberg arvioi tämän käyttäjämäärän kerryttävän Instagramille liikevaihtoa yli 10 miljardia dollaria seuraavan 12 kuukauden aikana. Facebook ei omassa talousraportoinnissaan erittele Instagramin keräämää liikevaihtoa millään tavalla kokonaisuudesta.
Bloomberg Intelligence odottaa Instagramin käyttäjämäärän tuplaantuvan 2 miljardiin seuraavan viiden vuoden aikana.
Facebookin ostaessa Instagramin sen kritisoitiin maksavan korkean summan sovelluksesta, joka ei vielä tuottanut mitään ja jonka bisnesmalli oli näin avoin kysymys. Lopulta Instagram on muuttunut suureksi bisnekseksi käytännössä täysin samalla tavalla kuin Facebook: käyttäjien tuottaman sisällön joukkoon kohdistetuilla mainosjulkaisuilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Instagramista on useammalla tapaa Facebookin omistuksessa tullut ”uusi Facebook”. Jakaminen, erityisesti nuorempien käyttäjien osalta, on painunut Facebookissa, mutta Facebookin kannalta onnekasta on ollut näiden käyttäjien siirtyminen vain sen toisen, ”coolimpana” pidetyn palvelun pariin Snapchatin ohella.
Snapchatia vastaan Facebook puolestaan on hyökännyt kopioimalla laajasti sen toimintoja, ennen kaikkea juuri Instagramissa.
Uusimpana merkittävänä avauksena Instagram esitteli viime viikolla IGTV:n, jolla sen tarkoitus on haastaa pidemmällä videosisällöllä myös Googlen YouTube. Vuonna 2006 Googlen 1,65 miljardilla dollarilla tekemä YouTube-hankinta on myös toinen esimerkki yhtä onnistuneesta yrityskaupasta kuin mitä Instagramin hankinta on Facebookille ollut.
Facebookin asema voisi nyt näyttäytyä varsin erilaisena, jos se ei olisi onnistunut ostamaan sekä Instagramia että myöhemmin WhatsAppia. Kuten on sittemmin käynyt ilmi, Instagram oli lähellä päätyä Twitterin ostamaksi ja WhatsApp kiinnosti muun muassa Googlea. Molemmissa tapauksissa Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kuitenkin löi pöytään sellaisen tarjouksen, josta Instagramin ja WhatsAppin perustajat eivät enää pystyneet kieltäytymään.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »