Apple tiukentaa tulevissa iOS 12 ja macOS Mojave -päivityksissä entisestään tietosuojaa. Lisäksi myös ilmoituksiin tulevat muutokset sekä laitteen käytön vähentämiseen mahdollisesti kannustava Ruutuaika-toiminto sovelluksille asetettavissa olevine rajoituksineen ovat mahdollisesti merkittäviä takaiskuja ennen kaikkea ihmisten luppoajan huomiota rahastavalle Facebookille.
Syksyllä julkaistavien päivitysten myötä Applen Safari-verkkoselain niin iOS:llä kuin macOS:ssä estää käyttäjän selaamisen seurannan sosiaalisen median tykkää- ja jakopainikkeilla sekä kommenttiwidgeteillä.
Nämä sosiaalisen median lisäosat ovat olleet Facebookille tärkeitä työkaluja, joiden kautta se on saanut tietoa käyttäjiensä muusta verkon käytöstä sen oman palvelun ulkopuolella. Näitä tietoja on puolestaan voitu käyttää Facebookissa esitettävän mainonnan parempaan kohdentamiseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sosiaalisten median lisäosien seurannan estämisen ohella Apple vähentää myös Safari-verkkoselaimen laitteesta verkkosivuille välittämiä tietoja pyrkien vaikeuttamaan käyttäjäkohtaista seurantaa sekä mainosten kohdentamista aiemmin vierailtujen verkkosivujen perusteella.
Facebookin ja myös Applen kanssa monin eri tavoin kanssa kilpailevan Googlen liiketoiminta perustuu vahvasti mainosrahoitteisuuteen toisin kuin Applen, joten Applen toimet mainoksiin perustuvan ansainnan heikentämiseksi vahvistavat sen suhteellista asemaa teknologiajättien keskuudessa.
Ilmoitukset helpommin pois ja Ruutuaika rajoittamaan käyttöä
Applen iOS 12:ssa tekemät Facebookin bisnestä syövät muutokset eivät kuitenkaan jää vain tiukempiin estoihin Safari-selaimessa, vaan Apple tekee myös muita muutoksia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ilmoitusten hallinta helpottuu iOS 12:ssa huomattavasti, kun jatkossa suoraan saapuneesta ilmoituksesta voi saman sovelluksen tulevat ilmoitukset siirtää ilmestymään vain hiljaisesti ilmoituskeskukseen tai kytkeä sovelluksen ilmoitukset kokonaan pois käytöstä. Aiemmin ilmoitusasetusten muuttaminen on vaatinut asetusvalikossa vierailua. Tuleva helpompi mahdollisuus ilmoitusten hiljentämiseen voi merkittävästi kasvattaa ilmoitusasetuksiin tehtäviä muutoksia, millä voi olla negatiivinen vaikutus muun muassa Facebookiin ja sen muihin palveluihin, Messengeriin, Instagramiin ja WhatsAppiin.
Samoin iOS 12:ssa esiteltävä uusi Ruutuaika-kokonaisuus voi vähentää Facebookin palveluiden käyttöä. Facebookin palvelut ovat kenties suosituimpia ajantuhlauskohteita älypuhelimessa, ja kun puhelimen ja eri sovellusten käyttöön kuluva aika tuodaan selkeästi esille, voi lopputuloksena olla palveluiden käytön vähentäminen.
iOS 12:ssa on myös mahdollista asettaa sovelluksille käyttörajoja, jotta sovelluksissa ei tulisi epähuomiossa vietettyä suunniteltua enemmän aikaa. Vielä huomattavasti merkittävämpää on kuitenkin käytön rajoitusmahdollisuuksien tulo vanhempien helposti käytettäväksi: vanhemmat voivat omista perhejaon kautta yhteenlinkitetyistä laitteistaan esimerkiksi rajoittaa lapsen iPhonella Facebookin ja Instagramin käytön vaikkapa vain yhteen tuntiin päivässä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »