Älypuhelinmyynti loppuasiakkaille kasvoi jälleen alkuvuonna maailmanlaajuisesti, kertovat tutkimusyhtiö Gartnerin tilastot.
Aiemmin eri tutkimusyhtiöt, esimerkiksi Strategy Analytics, ovat kertoneet älypuhelintoimitusten pienentyneen alkuvuonna. Ero on mittausten kohteessa: laskusta kertoneet mittaavat älypuhelinten toimituksia niiden valmistajilta markkinoille, kun taas kasvusta nyt viestinyt Gartner mittaa puolestaan puhelinten myyntiä niitä lopulta käyttäville asiakkaille, kuluttajille ja yrityksille, ja kertoo näin enemmän älypuhelinten kysynnän todellisesta vaihtelusta.
Vauhdikkaimmin suurista älypuhelinvalmistajista alkuvuonna myyntiään kasvattivat Huawei (+18 %) ja Xiaomi (+124 %). Markkinakolmonen Huawei kasvatti markkinaosuuttaan 9,0 prosentista 10,5 prosenttiin, Xiaomi puolestaan ponnisti 3,4 prosentista jo 7,4 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kahden suurimman, Samsungin ja Applen, myynti kehittyi varsin tasaisesti. Samsungin myynti laski vain niukasti 78,8 miljoonasta älypuhelimesta vertailukaudella 78,6 miljoonaan älypuhelimeen alkuvuonna. Apple puolestaan onnistui kasvattamaan myyntiään 52 miljoonasta 54,1 pmiljoonaan iPhoneen. Markkinaosuus nousi hieman 14,1 prosenttiin. Samsung oli selvä markkinajohtaja 20,5 prosentin osuudellaan alkuvuonnakin.
Kokonaisuutena älypuhelinten kappalemääräinen myynti kasvoi Gartnerin mukaan alkuvuonna 1,3 prosenttia 384 miljoonaan älypuhelimeen. Yhteensä matkapuhelinmyynti myös peruspuhelimet mukaan lukien nousi 455 miljoonan älypuhelimeen.
Alkuvuoden teemana markkinoilla oli haasteet huippumallien myynnissä. ”Kysyntä premium- ja huippuluokan älypuhelimille kärsi yhä vähäisistä eduista uuteen puhelimeen päivittämisessä”, kommentoi Gartnerin tutkimuspäällikkö Anshul Gupta. Halpojen älypuhelinten kysyntä sen sijaan parani parempilaatuisten mallien tultua markkinoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi markkinoihin vaikutti heikkous Kiinassa.
Mitä tulee käyttöjärjestelmiin, painui muiden kuin Android- tai Apple iOS -älypuhelinten myynti vain 131 100 kappaleeseen ja markkinaosuus 0,0 prosenttiin, kun vielä vertailukaudella vuosi sitten muitakin älypuhelimia meni kaupaksi 607 300.
Alkuvuonna Androidin markkinaosuus oli 85,9 prosenttia ja Applen 14,1 prosenttia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »