Euroopan komission kilpailuviranomaiset ovat pidentäneet Applen Shazam-musiikkitunnistuspalvelun tutkimustaan. Pidentyvä tutkinta voi tarkoittaa seurauksena olevan ehtoja Applelle kaupan toteuttamiseksi tai ääritapauksessa koko kaupan kieltäminen. Mahdollista on toki yhä sekin, ettei EU erityisiä ehtoja tule asettamaan.
EU-komission kerrotaan olevan huolissaan, että Apple voisi Shazamin tietojen avulla houkutella epäreilulla tavalla asiakkaita omaan Apple Music -palveluunsa sekä lopettaa Shazamin integraation muun muassa Spotifyn kanssa. Tähän asti Shazam on tienannut osan liikevaihdostaan ohjaamalla uusia asiakkaita Spotifyn eli Apple Musicin kilpailijan pariin. Spotifylle tämä on ollut yksi merkittävä asiakashankinnan kanava. EU-komissiossa pelätään näiden kumppanuuksien mahdollisen päättymisen ohella Applen saavan Shazamin kautta tietoja muiden musiikkitilauspalveluiden käyttäjistä ja voivan kohdentaa oman palvelunsa markkinointia näille.
Pidennetty tutkinta päättyy nyt vasta 4. syyskuuta. Apple kertoi aikeistaan ostaa Shazam jo 11. joulukuuta viime vuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Shazam-kauppa nousi EU-komission tarkasteluun jo alun perinkin erikoistapauksena. Seitsemän EU-jäsenmaata (Espanja, Islanti, Italia, Itävalta, Norja, Ranska ja Ruotsi) pyysivät EU-komissiota tutkimaan kaupan kilpailuvaikutukset. Suoraan komission tarkasteltavaksi kauppa ei siirtyvän liikevaihdon perusteella olisi päätynyt.
Shazamilla on jopa yli 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Sovellus toimii kuuntelemalla ensin hetken ympärillä soivaa musiikkia ja tunnistamalla sitten kappaleen tietokantansa perusteella.
Apple on jo aiemmin tehnyt yhteistyötä Shazamin kanssa. Applen virtuaaliavustajatoiminto Siri sai Shazamin kumppanikseen biisien tunnistamiseen jo iOS 8 -käyttöjärjestelmäversiossa jo vuonna 2014. Shazam oli myös yksi ensimmäisiä sovelluksia, joka oli tarjolla iPhonelle jo heti App Storen avautuessa kesällä 2008.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Shazam on raportoidulla 400 miljoonan dollarin kauppahinnalla Applen suurin yritysosto kolmeen vuoteen. Koko Applen historian suurin yritysosto on vuonna 2014 kolmella miljardilla dollarilla hankittu Beats, joka toi mukanaan perustan Apple Musicille ja jonka brändillä Apple on jatkanut kuulokkeiden myyntiä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »