Huawei on kertonut vielä lisätietoja vuoden 2017 tuloksestaan.
Huawein kuluttajaliiketoiminta, Consumer Business Group, kasvoi viime vuonna erittäin vahvasti 31,9 prosenttia ja toimitti jo aiemmin vahvistetusti 153 miljoonaa Huawei- ja Honor-älypuhelinta markkinoille.
Huawei P10 ja Mate 9 -sarjojen puhelinten toimitukset ylittivät yksistään 20 miljoonan rajapyykin ja lippulaivamallien onnistuneet lanseeraukset nostivat Huawein osuutta yli 500 dollarin arvoisten puhelinten kategoriassa 10 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawei ja sen sisarbrändi Honor saavuttivat yli 10 prosentin markkinaosuuden globaalisti. Samalla Huawei vahvisti asemiaan yhtenä maailman suurimpana älypuhelinvalmistajana. Yhtiö nosti maailmanlaajuista bränditietoisuuttaan 81 prosentista 86 prosenttiin – Kiinan ulkopuolella bränditietoisuus kasvoi 64 prosentista 74 prosenttiin.
Huawein tablettitoimitusten määrä kasvoi vuoden aikana 40 prosenttia markkinoiden laskusuhdanteesta huolimatta. Huawei kuuluu myös maailman tablettivalmistajien kolmen suurimman joukkoon.
”Suomen markkinassa Huawein vahva asema on säilynyt ja olemme nähneet kasvua älypuhelinten lisäksi tableteissa, kaventuneesta markkinasta huolimatta. Loppuvuodesta menestyksestä nautti testivoittaja Mate 10 Pro, joka oli ensimmäinen markkinoille tullut tekoälyprosessilla varustettu älypuhelin”, valottaa Roger Yu, Suomen kuluttajaliiketoimintayksikön johtaja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Euroopassa Huawei menestyi erityisesti Suomessa, Saksassa, Tanskassa, Italiassa ja Espanjassa niin markkinaosuudella kuin maineella mitattuna.
Laajan online-tuen lisäksi Huaweilla on 1 400 Service Center -pistettä 105 maassa (Suomessa yksi Helsingissä ja yksi Tampereella) ja globaalisti lähes 800 brändättyä liikettä.
Koko Huawein liikevaihto viime vuodelta oli 603,6 miljardia juania, vajaat 80 miljardia euroa. Liikevaihto kasvoi 15,7 prosentilla vuodesta 2016. Huawein viivan alle jäävä nettotulos oli 47,5 miljardia juania 28,1 prosentin kasvulla.
Huawei jakaa liiketoimintansa kolmeen yksikköön. Suurin näistä on yhä operaattoreita palveva verkkoliiketoiminta, Huawei Carrier Business Group, joka keräsi viime vuodelta 297,8 juanin liikevaihdon. Carrier- ja Consumer-ryhmien ohella kolmas merkittävä Huawein yksikkö on yrityksiä muun muassa pilvipalveluissa ja sisäisissä verkoissa ja muissa ratkaisuissa palveleva Enterprise Business Group, joka kasvatti liikevaihtoaan 35,1 prosentilla 54,9 miljardiin juaniin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhteensä Huawei kertoo sijoittaneensa tutkimukseen ja tuotekehitykseen viime vuonna 89,7 miljardia juania, yli 11,5 miljardia euroa ja 17,4 prosenttia edellistä vuotta enemmän.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »