Kiinalainen Huawei on kertonut vuoden 2017 tuloksestaan. Huawei onnistui parantamaan kannattavuuttaan merkittävästi aiemmasta.
Koko Huawein liikevaihto viime vuodelta oli 603,6 miljardia juania, joka tämän päivän kurssilla euroiksi muunnettuna olisi noin 78,2 miljardia euroa. Liikevaihto kasvoi 15,7 prosentilla vuodesta 2016. Huawein viivan alle jäävä nettotulos oli 47,5 miljardia juania eli noin 6,15 miljardia euroa 28,1 prosentin kasvulla. Erityisen paljon, 95,7 prosenttia, nousi lisäksi Huawein liiketoiminnasta kertynyt kassavirta.
Huawei jakaa liiketoimintansa kolmeen yksikköön. Suurin näistä on yhä operaattoreita palveva verkkoliiketoiminta, Huawei Carrier Business Group, joka keräsi viime vuodelta 297,8 juanin eli 38,6 miljardin euron liikevaihdon. Kasvu oli kuitenkin vaatimatonta, vain 2,5 prosenttia. Huawei on verkkolaitteissa ja -palveluissa kokonaisuutena selvä markkinajohtaja Nokian ja Ericssonin edellä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein kuluttajaliiketoiminta, Consumer Business Group, puolestaan kasvoi viime vuonna erittäin vahvasti 31,9 prosenttia ja toimitti jo aiemmin vahvistetusti 153 miljoonaa Huawei- ja Honor-älypuhelinta markkinoille. Liikevaihto nousi 237,2 miljardiin juaniin eli noin 30,7 miljardiin euroon. Kappalemääräinen kasvu älypuhelintoimituksissa oli vain 10 prosenttia edellisestä vuodesta, joten Huawei on onnistunut siirtämään myynnin painopistettä halpapuhelimista korkeampiin hintaluokkiin. Kuluttajabisneksen alle lukeutuvat myös esimerkiksi tabletit, tietokoneet ja lisävarusteet, mutta valtaosa liiketoiminnasta syntyy älypuhelimista.
Huawein maailmanlaajuinen markkinaosuus älypuhelimista on kohonnut yli 10 prosenttiin ja se on kappalemäärillä mitattuna markkinoiden kolmanneksi suurin Samsungin ja Applen jälkeen.
Kolmas merkittävä Huawein yksikkö on yrityksiä muun muassa pilvipalveluissa ja sisäisissä verkoissa ja muissa ratkaisuissa palveleva Enterprise Business Group, joka kasvatti liikevaihtoaan 35,1 prosentilla 54,9 miljardiin juaniin eli noin 7,1 miljardiin euroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Huaweilla on vielä erikseen viime vuonna perustettu Huawei Cloud -pilviyksikkö, jonka valikoimiin kuuluu jo 99 erilaista pilvipalvelua.
Yhteensä Huawei kertoo sijoittaneensa tutkimukseen ja tuotekehitykseen viime vuonna 89,7 miljardia juania, yli 11,5 miljardia euroa ja 17,4 prosenttia edellistä vuotta enemmän.
”Kun katsomme vuotta 2018 kohti, nousevat teknologiat, kuten esineiden internet, pilvilaskenta, tekoäly ja 5G tulevat pian kokemaan laajan skaalan käyttöönoton”, kommentoi Huawein vaihtuvista puheenjohtajista nyt vuorossa oleva Ken Hu tulevaa.
Koko Huawein vuosiraportti on luettavissa tästä
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »