Facebook kiihdyttää kilpailua YouTuben kanssa ja rupeaa houkuttelemaan sisällöntuottajia entistä enemmän Facebookin pariin. Facebookilla on kuitenkin asiaan erilainen lähestymiskulma kuin YouTubella. Facebook kertoo asiasta tiedotteessaan ja asiasta uutisoi Recode.
Huhtikuun puolivälissä Facebookissa tulee käyttöön niin sanottu tippipurkki. Sen kautta käyttäjät ja fanit voivat lähettää sisällöntuottajalle tippejä eli rahaa. Vastineeksi tipin antanut käyttäjä voi saada vasineeksi esimerkiksi tukijan leiman. Aiemmin tippausta on voinut harrastaa Facebook Live -palvelussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook aloittaa myös maksullisten tilauksien kokeilun. Tilauksen hinta tulee olemaan 4,99 dollaria kuussa ja tästä rahasta Facebook ei ota itselleen mitään. Sovellusten sisäisistä ostoista Apple ja Google ottavat kuitenkin osansa, joten sisällöntuottaja saa noin 3,5 dollaria yhdestä tilauksesta.
YouTubessa sisällöntuottajat voivat halutessaan lisätä mainoksia videoiden alkuun. Mainostuloista tuottaja saa 55 prosenttia ja loput jäävät YouTubelle. Vaikka Facebookissakin on mainoksia ennen videoita ja videoiden keskellä, Facebookilla ei tarjoa mainoksia sisällöntuottajille samalla tavalla kuin YouTube.
Facebookin lähestymiskulma sisällöntuottajien haalimiseen ja heidän tulojensa saamiseen on selvästi erilainen kuin YouTubella. Facebook haluaa, että käyttäjät maksavat haluamastaan sisällöstä. Samanlaisella tavalla toimii esimerkiksi Patreon, jossa käyttäjät voivat tilata haluamiensa sisällöntuottajien syötteen, jossa voi olla videoita, kuvia, musiikkia tai muita tiedostoja.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »