Nokia kertoi viime viikolla aloittavansa muun muassa älykkäitä aktiivisuusrannekkeita, vaakoja, kuumemittareita ja muita laitteita valmistavan digitaalisen terveyden liiketoimintansa strategisen tarkastelun. Käytännössä liiketoiminta laitettiin myyntiin, jos sen vielä joku haluaa ostaa.
Nokia lähti bisnekseen mukaan vuonna 2016 ostamalla ranskalaisen Withingsin 170 miljoonalla eurolla. Sittemmin sen laitteita on brändätty Nokian alle ja esitelty muutamia uutuuksia, mutta liiketoiminnan kasvu on jäänyt Nokian odotuksista. Tämän toteaa myös Nokian strategiajohtaja Kathrin Buvac Nokian työntekijöille lähetetyssä viestissä, joka on vuotanut julkisuuteen The Verge -sivuston kautta.
”Kokonaisuudessaan meidän Digital Health -liiketoiminnallamme on ollut haasteita skaalautumisessa ja kasvuodotusten täyttämisessä. Tällä hetkellä emme näe polkua sen tulosta merkittäväksi osaksi niin suurta yhtiöitä kuin Nokia on”, toteaa Buvac tilanteen summaten vielä lopuksi, että ”epäonnistuminen nopeasti ei ole epäonnistumista, se on kiihdytettyä oppimista”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Digitaalisen terveyden lisäksi myös Nokian toinen viime aikojen rohkea kokeilu päättyi samaan lopputulokseen – panostusten lopettamiseen. Nokia karsi jo aiemmin Technologies-yksiköstään OZO-virtuaalitodellisuuskameran kehityksen. Technologies-yksikkö on keskittymässä patentti-, teknologia- ja brändilisensointiin, joka on Nokialle kasvavaa, erittäin kannattavaa ja myös varsin vähäriskistä liiketoimintaa.
Digitaalisen terveyden liiketoiminnasta vetäytyminen tulee merkitsemään- samalla myös Nokian luopumista täysin omista kuluttajabisneksistään.
”Tekemämme strateginen valinta mahdollistaa meidän keskittyvän ja muuntavan Nokian yrityksiä palvelevaksi B2B- ja lisensointiyritykseksi telekommunikaation ja teollisen automaation saralla”, kirjoittaa Buvac.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kuluttajille Nokia-brändi pysyy kuitenkin esillä sen lisensoinnin myötä, muun muassa HMD Globalin puhelinten ja lisävarusteiden muodossa. ”Olemme tyytyväisiä heidän menestykseen ensimmäisenä toimintavuotena, jona he ovat kasvattaneet liikevaihtoaan mukavasti ja muodostaneet asemansa vakavasti otettavana pelaajana peruspuhelimissa ja älypuhelimissa”, kommentoi Buvac Nokia-puhelinten paluuta.
Vielä ei ole varmaa, onnistuuko Nokia myymään digitaalisen terveyden liiketoimintansa. Myyntipuheet eivät ole olleet kovin mairittelevia Nokian suunnalta, mutta toisaalta osana pienempää kokonaisuutta liiketoiminta voisi saada suuremman merkityksen. Yli parinkymmenen miljardin euron liikevaihtoa tekevälle Nokialle muutaman kymmenen miljoonan euron bisnes jäi liian pieneksi.
Mahdollisista ostajaehdokkaista ei ole kuultu vielä minkäänlaisia huhuja, mutta spekulaatioissa esiin on nostettu Nokia-puhelimia tekevä HMD Global Foxconn-kumppaninsa kanssa sekä esimerkiksi Fitbit, joka voisi ostoksella laajentaa nopeasti tuotevalikoimaansa monenlaisiin tuotteisiin ja kenties löytää ratkaisun nykyisiin strategisiin haasteisiinsa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »