Tablettimarkkinat jatkuivat kutistumistaan sekä loppuvuonna että koko vuonna 2017, kertovat tutkimusyhtiö IDC:n tilastot.
IDC arvioi loppuvuoden tablettitoimitusten laskeneen 7,9 prosenttia 49,6 miljoonaan ja koko vuonna 6,5 prosenttia 163,5 miljoonaan tablettilaitteeseen.
Suurimpien tablettivalmistajien markkinaosuuksissa tapahtui vuoden aikana jonkin verran muutoksia. Suurinta kasvu oli verkkokauppajätti Amazon.comilla, jonka Kindle Fire -tablettien toimitukset kasvoivat koko vuonna 38 prosenttia ja loppuvuodesta vielä enemmän, 50,3 prosenttia. Loppuvuonna Amazon.com ohittikin Samsungin ja nappasi itselleen toiseksi suurimman tablettivalmistajan paikan Applen perässä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen iPad-toimitukset olivat pitkään laskusuunnassa, mutta viime vuonna se onnistui kääntämään toimitukset takaisin kasvuun. Koko vuoden toimitukset nousivat 3 prosentilla 43,8 miljoonaan iPadiin, loppuvuonna 0,6 prosenttia 13,2 miljoonaan iPadiin. Laskevalla kokonaismarkkinalla Apple voitti näin markkinaosuutta, joka oli koko vuonna 26,8 ja ja loppuvuonna 26,6 prosenttia.
Lisäksi markkinaosuuttaan kasvatti Huawei, joka on neljänneksi suurin tablettivalmistaja. Huawein osuus oli 7,7 prosenttia koko vuonna ja 7,1 prosenttia loppuvuonna, jolloin Amazonin tablettien toimitukset olivat selvästi suurimmillaan.
IDC laskee tablettitilastoihinsa iPadin tapaiset ”liuskatabletit” sekä irroitettavalla näppäimistöllä varustetut, Microsoftin Surface Pron tapaiset laitteet. Irroitettavan näppäimistön laitteiden toimitusten IDC arvioi yltäneen 6,5 miljoonaan vuoden loppuvuonna. Niiden toimitukset kasvoivat edelleen, joten myynti kulki vastavirtaan laskevaan kokonaismarkkinaan nähden.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »