Applen markkinaosuus älypuhelinmyynnistä kasvoi loppuvuodesta vuotta aiempaan verrattuna Kiinassa, Australiassa, Japanissa sekä yhteenlaskettuna myös viidessä suuressa EU-maassa. Sen sijaan Yhdysvalloissa sen vahva markkinaosuus otti pikkuriikkisen takapakkia.
Kantar Worldpanel ComTech on julkaissut tuoreimman katsauksensa älypuhelinmyyntiin vuoden 2017 kolmelta viimeiseltä neljännekseltä. Ajanjakson aikana Apple toi myyntiin uuden iPhone X -huippumallin alkaen 3. marraskuuta.
Apple iPhone X
- iOS
- Lasi + ruostumaton teräs
- 5,8" AMOLED HDR + True Tone -näyttö
- 3D-kasvojentunnistus
- 12 + 12 Mpiks. kaksoiskamera
- Apple A11 Bionic -piiri
- 2716 mAh akku
Applen markkinaosuus nousi yhteenlaskettuna 0,7 prosenttiyksiköllä viidessä suuressa EU-maassa, vaikka perinteisesti vahvassa Isossa-Britanniassa osuus laskikin 2,4 prosenttiyksiköllä. iPhonen markkinaosuus oli brittimarkkinoilla edelleen 44,2 prosenttia, selvästi enemmän kuin muissa suurissa EU-maissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Erittäin merkittävä hyppäys iPhonen markkinaosuudessa nähtiin Kiinassa, jossa kolmen viimeisen kuukauden osalta osuus myynnistä nousi 10,1 prosenttiayksikköä 28,6 prosenttiin.
Muiden kuin Androidin tai Applen iPhonessa käytettävän iOS-käyttöjärjestelmän osuus älypuhelinmyynnistä on painunut mitättömään kokoluokkaan, alle 1 prosentin. Näin vaikka iPhonen markkinaosuus nousi, eivät Androidin menetykset markkinaosuudella mitattuna olleet yhtä suuria muiden osuuden pienennettyä vauhdilla Windows-puhelinten alasajon takia.
Kantar Worldpanelin mukaan Applen iPhone X -huippumalli ylsi mitatuilla alueilla kolmen myydyimmän laitteen kaikilla sen raportoimilla alueillla. iPhone X:n myynti sujui loppuvuonna vielä vauhdikkaasti, mutta alkuvuosi on voinut sujua hitaammin Apple-fanien jo ehdittyä hankkimaan puhelimensa. Viime päivinä on raportoitu iPhone X:n rajoista tuotantoleikkauksista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen lisäksi Kantar Worldpanel nostaa tilastoista esiin Samsungin vahvan menestyksen Euroopassa. Samsung vahvisti asemaansa markkinajohtajana Euroopassa kasvattaen markkinaosuuttaan 2,2 prosenttiyksiköllä 31,3 prosenttiin kasvaen näin nopeammin kuin Apple mutta myös Huawei.
Yhdysvalloissa Samsungin ja Applen yhteenlaskettu markkinaosuus oli loppuvuodesta 70,8 prosenttia. Google ylsi 2,8 prosentin ja Motorola 5,6 prosentin markkinaosuuteen. Huawein markkinaosuus Yhdysvalloissa on vain 0,4 prosenttia eikä muutosta tähän ole luvassa, koska viimeaikaisen poliittisen paineen takia sen myynnin laajentaminen Yhdysvalloissa on muuttunut lähes mahdottomaksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »