Rap-muusikko Jay Z:n vuonna 2014 perustama Tidal-musiikkipalvelu on joutunut rahallisiin vaikeuksiin. Tämä siitäkin huolimatta, että Sprint osti palvelusta 33 prosentin osuuden tammikuussa ja kaupan kautta toi uutta rahaa 200 miljoonaa dollaria eli noin 170 miljoonaa euroa. Raporttien mukaan Tidal arvioi rahasumman tarjoavan ”riittävän käyttöpääoman seuraavaksi 12-18 kuukaudeksi”.
Tidal itse on kieltänyt kaikki väitteet lähestyvästä romahduksesta ja on ilmoittanut odottavansa palvelun kääntyvän voitolliseksi vuoden 2018 puolivälissä. Tidalin pääkilpailija Spotify on niin ikään kamppaillut kannattavuusongelmien kanssa, mutta maailman suosituimpana musiikkipalveluna Spotify on sijoittanut ison osan tuloistaan kasvuun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Olemme kuulleet negatiivisia tarinoita Tidalista aina alusta lähtien ja tästä huolimatta olemme kasvattaneet liiketoimintaa joka vuosi”, Tidalin tiedottaja kommentoi tilannetta Engadgetille.
Erona Spotifyhyn ja Apple Musiciin, Tidal tarjoaa HiFi-kokemuksen häviämättömällä äänenlaadulla ja yksinoikeuskappaleita artisteilta, kuten Jay-Z ja Beyonce. Tidal on myös mainostanut maksavansa artisteille korkeammat rojaltit kuin kilpailijansa, mikä voi osakseen selittää taloudellisia vaikeuksia.
Yhtenä suurimmista syistä Tidalin ongelmiin voidaan pitää kovaa kilpailua ja vaikeuksia uusien tilaajien houkuttelemisessa. Tidalia on myös aikaisemmin syytetty tilaajamäärien vääristelystä. Vaikka palvelu julkisesti väitti maaliskuussa 2016 saavuttaneensa kolmen miljoonan tilaajan rajan, kertoivat sisäiset raportit tilaajamäärän olevan vain 1,2 miljoonaa. Näistä maksavia tilaajia arvioitiin olleen 850 000.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »