Fitbitin alkuvuosi sujui heikosti: liikevaihto romahti 41 prosenttia ja raportoitu nettotulos oli 60,1 miljoonaa dollaria tappiolla.
Fitbit on jäänyt markkinoilla kahden vastakkaisen voiman väliinputoajaksi: toisaalta älykellot, etunenässä Apple Watch, keräävät kalliimpien laitteiden ostajat ja toisaalta lukemattomat halvat kiinalaiset aktiivisuusrannekkeet tarjoavat lähes saman kuin monet Fitbitinkin tuotteet.
Yhdysvalloissa Fitbitin liikevaihto laski jopa 52 prosenttia ja Fitbitille pienellä markkinalla Aasiassa 64 prosenttia. Kokonaislaskua pehmensi 17 prosentin kasvu Euroopassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Fitbitillä oli kassavaroja raportointineljänneksen lopussa vielä 374 miljoonaa dollaria, joten aivan välitöntä kassakriisiä yhtiö ei vielä kohtaa.
Fitbitin tiedetään kehittävän omaa älykelloaan, johon on ainakin myöhemmin luvassa myös asennettavien sovellusten tuki ja esimerkiksi lähimaksumahdollisuus valituissa maissa. Kellon kehitystyön on kuitenkin raportoitu kohdanneen haasteita ja myyntiintulon viivästyneen keväältä syksylle.
Fitbitin kovimman kilpailijan Apple Watchin myynti sujui alkuvuonna paljon paremmin: Applen mukaan Watchin myynti lähes tuplaantui vuotta aiemmasta. Analyytikkoarvioiden mukaan Apple Watchin toimitukset olisivatkin alkuvuonna yltäneet ensi kertaa ikinä Fitbitiä suuremmiksi.
Somewhat brutal but there it is: Apple Watch overtakes Fitbit within two years of launch at roughly 3x ASP pic.twitter.com/Cu29ZYCiTY
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
— Jan Dawson (@jandawson) May 3, 2017
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »