Snapchat eli nykyisin ytimekkäästi vain Snap on listautumassa New Yorkin pörssiin odotuksien mukaan maaliskuun aikana. Torstain ja perjantain välisenä yönä Suomen aikaa Snap julkisti listautumishakemuksensa, joka tavanomaiseen tapaan paljastaa listautuvasta yhtiöstä paljon ennen vielä piilossa pysyneitä tietoja – kuten vaikkapa tulosnumerot sekä omistusrakenteen.
Snapin numeroissa huolestuttavinta on Snapchatin kasvun hidastuminen. Käyttäjämäärän kasvu hidastui selvästi viime vuoden jälkipuoliskolla. Kun vuoden 2016 ensimmäisellä ja toisella neljänneksellä keskimääräinen päivittäinen Snapchatin käyttäjämäärä kasvoi vielä 15 ja 21 miljoonalla käyttäjällä, vauhti hidastui 10 ja 5 miljoonaan lisäkäyttäjään kolmannella ja neljännellä neljänneksellä.
Snapin itsensä mukaan käyttäjämäärän kasvun hidastumiseen oli syynä sen omat päivitykset, jotka johtivat teknisiin ongelmiin ja vaikuttivat käyttäjämäärään heikentävästi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Elokuussa eli juuri kasvultaan hidastuneella kolmannella neljänneksellä kilpaileva Instagram kuitenkin julkaisi Snapchatin tarinatoiminnon kopioivan Instagram Storiesin, joka on sittemmin noussut erittäin suosituksi. Instagram on kertonut Storiesilla olevan jo 150 miljoonaa käyttäjää päivässä, mikä lähentelee Snapchatin 158 miljoonaa päivittäistä käyttäjää viime vuoden viimeisellä neljänneksellä. Lisäksi Aasiassa vahvasti on kasvanut toinen Snapchat-kilpailija Snow, jolla on voinut olla myös suuri merkitys: Snapin luvut kertovat käyttäjämäärän kasvun jatkuneen Yhdysvalloissa ja Euroopassa, mutta kasvun loppuneen täysin muualla maailmassa loppuvuodesta.
Snapin 158 miljoonaa käyttäjää lähettivät yhteensä yli 2,5 miljardia snappia päivässä ja yli 60 prosenttia käyttäjistä tekee snappeja päivittäin.
Palvelunsa muuttamisen rahaksi Snapchat aloitti vuonna 2015, jolloin liikevaihtoa kertyi 58,7 miljoonaa dollaria ja nettotulos oli 373 miljoonaa tappiolla. Vuonna 2016 liikevaihto yli kuusinkertaistui yli 404 miljoonaan dollariin, mutta tappiot kasvoivat myös vajaaseen 515 miljoonaan dollariin. Snapille merkittäviä kuluja ovat esimerkiksi palvelun vaatima tekniikka – se on kertonut aikovansa käyttää vähintään 400 miljoonaa vuodessa seuraavina viitenä vuotena Googlen pilvipalveluihin, joilla Snapchat toimii – sekä tutkimus- ja tuotekehitys (184 miljoonaa dollaria vuonna 2016) sekä myynti ja markkinointi (124 miljoonaa dollaria vuonna 2016).
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snap tekee toistaiseksi kaikki rahansa mainostuloilla. Snapchatin lisäksi kamerayhtiöksi itsensä mainitseva Snap on jo tuonut myyntiin Spectacles-videokameralasit, joiden myynti ei kuitenkaan vielä ole merkittävä osa liikevaihtoa.
Kassassa Snapilla oli rahaa vuoden 2016 lopussa lähes miljardi dollaria ja se hakee nyt listautumisen yhteydessä järjestettävällä osakeannilla ainakin kolmea miljardia lisää rahoitusta. Snapin arvon odotetaan listautumisessa asettuvan yli 20 miljardiin dollariin. Suhteessa liikevaihtoonsa ja käyttäjämääräänsä Snap ollaan arvostamassa huomattavasti korkeammalle kuin esimerkiksi Facebook vuoden 2012 listautumisensa yhteydessä. Facebook lisäksi teki jo tuolloin miljardin vuodessa voittoa, kun Snap on vielä syvästi tappiollinen.
Snapin perustajat Evan Spiegel ja Robert Murphy omistavat tasan yhtä paljon yhtiöstä kumpikin ennen listautumisantia ja säilyttävät vahvan äänivallan jatkossakin. Kummankin omistusosuus kaikki osakesarjat huomioiden oli vuoden lopussa 22,4 prosenttia yhtiöstä, mutta äänivallasta 44,3 prosenttia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »