Facebook on onnistunut erinomaisesti Instagram Storiesin kanssa. Facebook kopioi sen pahimmaksi kilpailijaksi nousseesta Snapchatista sen keskeisen tarinatoiminnon käytännössä täysin Instagram Storiesiksi viime vuoden elokuussa. Sittemmin Instagram Stories on noussut jo 150 miljoonaan päivittäiseen käyttäjään ja nyt TechCrunch raportoi tusinan eri tahon kertoneen Snapchatissa suosittujen tähtien tarinoiden katselukertojen vähentyneen 15-40 prosentilla syksystä tähän päivään.
Instagram Storiesin suosio ja sen leikkaama kasvu Snapchatin palvelussa tulevat Snapille pahaan aikaan: yhtiö on juuri listautumassa pörssiin – julkista hakemusta odotetaan vielä tällä viikolla ja listautuminen on tapahtumassa maaliskuun aikana. Kiinnostus Snapin osakkeita kohtaan voi vaimentua nähdyn kasvun hidastumisen seurauksena.
Instagram Stories ei välttämättä vie Snapchatilta sen aiempia käyttäjiä, mutta vaikuttaa erittäin merkittävällä tavalla Snapchatin tuleviin kasvumahdollisuuksiin. Itse Instagram-sovelluksella on jo yli 600 miljoonaa käyttäjää, joten monet kohtaavat 24 tuntia esillä pysyvät kuva- ja videotarinajulkaisut ensi kertaa Instagramissa eivätkä ne keksineessä Snapchatissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snapchatilla on viimeisimmän tiedon mukaan 150 miljoonaa päivittäistä käyttäjää eli saman verran kuin Instagram Storiesilla. Snapchatin käyttäjämäärästä saatetaan saada uusi tieto tällä viikolla sen listautumishakemuksen tullessa julki. Snapchatin käyttäjät ovat keskittyneet vielä vahvasti Yhdysvaltoihin, kun taas Instagramin yleisö on jo kansainvälisempi. Monella suunnalla Instagram Stories ehtineekin muodostua ”Snapchatiksi” jo ennen Snapchatia.
Lisäksi Snapchatin käyttäjät painottuvat nuoriin, kun taas Instagram pystyy tuomaan vastaavan toiminnon keskimäärin vanhempien helposti käytettäväksi ilman tarvetta liittyä uuteen palveluun. Miksi liittyä Snapchatiin, jos samat tarinat voi julkaista jo olemassa oleville seuraajille Instagramissa?
Snapchat itse näyttää myös tekemällään muutoksella vaikuttaneen sen tarinoiden katselukertojen pienentymiseen. Aiemmin tarinat toistuivat Snapchatissa katkeamattomana virtana käyttäjästä toiseen, mutta tämä muuttui lokakuussa: nyt eri käyttäjien julkaisemat tarinat täytyy valita erikseen soittolistalle, jos haluaa niiden toistuvan läpi kerralla ilman tarvetta valita erikseen katseltavia käyttäjiä. TechCrunchin raportoimien lukujen perusteella koko Snapchatin katselumäärien lasku ei kuitenkaan johtuisi sen omasta muutoksesta, vaan suuri osa laskusta ei selity sillä. Sen sijaan selittävä tekijä Instagram Stories, jollei nyt ”Snapchatin tappaja”, niin ainakin kovan iskun aiheuttaja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Instagram Storiesin menestyksestä rohkaistuneena Facebook testaa parhaillaan vastaavan ominaisuuden tuomista myös Facebookiin (Facebook Stories), Facebook Messengeriin (Messenger Day) sekä WhatsAppiin (Status).
Snap esitteli viime vuoden loppupuolella ensimmäisen teknisen laitteensa, videokameralla varustetut Spectacles-lasit. Se on yrittänyt asemoida itsensä tulevan pörssilistautumisen alla uuden ajan kamerayhtiönä. Jos Instagram Stories kuitenkin onnistuu syömäåän Snapchatin tarinat, voi Snapchat kutistua vain katoavien yksityisviestien palveluksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »