Kun ihmisten välinen viestittely on jo monien osalta siirtynyt täysin tai lähes kokonaan perinteisistä SMS-tekstiviesteistä WhatsAppiin, Facebookiin, Snapchatiin tai muihin verkkoyhteyden yli toimiviin palveluihin, on hyötytekstiviestien kasvu toisaalta nopeaa.
”Tekstiviestit elävät uutta renessanssia yritysten ja kuluttajien välisessä hyötyviestinnässä”, toteaa Elisa, jonka verkossa tällaisten yritysten asiakkailleen lähettämien viestien määrä on lähes kaksinkertaistunut kahdessa vuodessa.
Erilaisia hyötytekstiviestejä voivat olla esimerkiksi: ”Pakettisi on nyt noudettavissa.” ”Sinulle on saapunut uusi sähköinen lasku.” ”Parturiaikasi on tänään kello 14. Tervetuloa!” ”Vahvistuskoodisi on G-123456.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2016 lähetettyjen hyötytekstiviestin määrä on peräti 85 prosenttia suurempi kuin vuonna 2014. Vuotuinen kasvu on noin 35 prosenttia
”Perinteisellä tekstiviestillä on digitalisaation aikakaudellakin monta etua. Tärkeimmät näistä ovat varmuus ja nopeus, sillä viestit tulevat varmasti perille ja saadaan avattua jokaisella matkapuhelimella. Ihmiset myös lukevat tekstiviestinsä suurella todennäköisyydellä, joten erilaiset ilmoitukset ja muistutukset tavoittavat kuluttajan erittäin hyvin”, kuvailee johtaja Lasse Nordlund Elisalta.
Välillä yritysten lähettämiin viesteihin on myös tarkoitus asiakkaan vastata.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Monet yritykset ovat alkaneet käyttää tekstiviestiä esimerkiksi ajanvarausehdotuksiin, jolloin vastaanottaja voi lyhyellä tekstiviestivastauksella hyväksyä viime hetkellä vapautuneen ajan. Tällainen kaksisuuntainen dialogi on huomattavan hyödyllistä sekä käyttäjän että yrityksen kannalta”, Nordlund sanoo.
Nähtäväksi jää, säilyykö SMS-tekstiviestien mahti pidemmällä aikavälillä tulevaisuudessa edes hyötyviesteissä. Facebook on viimeisen parin vuoden aikana yrittänyt pikku hiljaa houkutella yrityksiä tuomaan palveluitaan tarjolle myös Facebook Messengerin ja WhatsAppin kautta. Tulevaisuudessa mahdollista onkin, että SMS-tekstiviestit menettävät asemansa myös yritysten hyötyviesteissä uuden ajan vaihtoehdoille.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »