Nintendon uusi Super Mario Run -peli iPhonelle oli pitkään odotettu ja laajasti ennakkoon hypetetty niin Nintendon kuin myös Applen osalta – ja nousikin monissa maissa heti App Storen listojen kärkeen laajan 151 maan julkaisun jälkeen.
Silti uusi peli on nähty jopa pettymykseksi, vaikka se ihan mukavaa pelailua tarjoaakin.
Nintendon nähdään epäonnistuneen pelaajan vastaanottamisessa peliin sekä valitsemassaan rahastusstrategiassa. Lopputuloksena Nintendon osakekurssikin laski perjantaina Tokion pörssissä lopulta 4,2 prosenttia, mikä tarkoitti Nintendon markkina-arvon supistumista noin 1,4 miljardilla eurolla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Super Mario Run on ilmainen ladata mutta käytännössä kyse on maksullisesta pelistä, sillä ilmaiseksi pääsee pelaamaan World Tour -yksinpelissä vain kolmea ensimmäistä kenttää yhteensä 24 kentästä. Tämän jälkeen neljännessä kentässä iskee päälle 20 sekunnin aikaraja, joka käytännössä pakottaa maksamaan, mikäli peliä haluaa pidemmälle jatkaa.
Nintendoa on kritisoitu kovin sanoin sen valitsemasta strategiasta pyytää pelaajilta rahaa näin varhaisessa vaiheessa peliä. Ilmaiseksi ladattaviin peleihin nähdään pätevän tuttu huumekauppiaiden viisaus: koukuta ilmaiseksi annettavilla näytteillä ja nyhdä rahat, kun asiakkaat ovat jo hullaantuneet riippuvaisuuden partaalle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Käytännössä nyt Super Mario Run tarjoaa hupia vain 5 minuutiksi ennen kuin tulee tehdä päätös, maksaako vai unohtaako peli sittenkin.
Perimmäinen syy toisaalta pieneen määrään pelattavaa ennen maksua on, ettei maksamisen jälkeenkään kenttiä ole tarjolla kuin 24 ja ne pelaa läpi alle tunnissa. Super Mario Run on näin sisältököyhä, joskin kenttien uudelleenpelailu 5 erikoiskolikon metsästämiseksi tarjoaa lisähaastetta, kuten myös Toad Rally -moninpeli.
Nintendo näyttää kuitenkin valinneen huonon keskitien: ilmaiseksi ladattavan pelin, varustettuna liian aikaisella rahastuksella. Parempi vaihtoehto olisikin voinut olla vaikkapa suoraan maksullinen peli.
Lisäksi Super Mario Runissa on hämmästyttänyt jo ennen pelin julkaisua ilmi käynyt vaatimus jatkuvaan verkkoyhteyteen. Tälläkin on varmasti oma negatiivinen vaikutuksensa pelin suosioon, sillä se tekee sen pelaamisesta mahdotonta tietyissä paikoissa, kuten lentokoneissa, sekä myös jatkuvan tiedonsiirron myötä vieläkin kalliimpaa erityisesti köyhempien maiden asukkaille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nintendo on perustellut jatkuvaa verkkoyhteyden tarvetta turvallisuudella eli piratismin estämisellä. Lisäksi verkkoon synkronoidaan tieto pelissä etenemisestä, sillä peliä voi pelata useilla eri laitteilla.
Kolmas ihmetyksen aihe Super Mario Runissa on ollut sen todella puuduttava aloitusprosesi lataamisen jälkeen ennen varsinaista pääsyä pelaamaan.
Jostain kumman syystä peli kyselee esimerkiksi sijaintimaata. Tätä edeltävän kielikysymyksen vielä ymmärtää, joskin senkin voisi ohittaa ja käyttää vain suoraan käyttöjärjestelmän kielen perusteella valittua. Sitten pitäisi vielä luoda Nintendo-tili tai kirjautua (josta onneksi voi kieltäytyä), hyväksyä käyttöehdot ja luoda profiilinimi ennen kuin pääsee itse pelaamisesta ja sen jipoista kertovaan lyhyeen kokeilukenttään.
Ja kokeilukentän jälkeen onkin luvassa odottelua, kun peli lataa lisää ”dataa”. Eikö tätä olisi voinut sisällyttää jo itse sovelluksen lataukseen?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös kamala aloitusprosessi varmasti vie Super Mario Runilta ainakin jonkin pelaajan – ja jättää heti aluksi huonon maun suuhun. Ja se on haitaksi Nintendon rahanteolle – varsinkin, kun lähes seuraavaksi muutaman minuutin jälkeen vuorossa onkin jo maksun aika.
Alla kuvat kertovat, kuinka pitkä taisto Super Mario Runin aloittaminen on.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »