Soneran verkossa jälleen ilmenneet viat lamauttivat myös hätätekstiviestipalvelun. Vajaan vuorokauden mittaisen tauon aikana ei tiettävästi kuitenkaan tullut ainuttakaan oikeaa hätäilmoitusta viestitse. Hätänumero 112 toimi koko ajan normaalisti.
Hätätekstiviestipalvelu on tarkoitettu kuulovammaisille ja muille erityisryhmille. Se ei toiminut maanantai-iltapäivän ja tiistai-aamuyön välisenä aikana. Vika laajeni maanantai-iltana koko maahan, ja se saatiin korjattua tiistaina aamuyöllä.
Sonera kertoo sivuillaan sillä olleen 10. lokakuuta kello 6.15 alkaen ja 11. lokakuuta 4.45 vikatilanne, joka vaikutti muun muassa Vaihdepalvelun, Cid Yritysnumeroiden, MultiSIM-palvelun sekä VIP Viestintäpalvelun toimintaan. ”Häiriön aiheutti laitevika keskusjärjestelmässä”, kertoi Soneran palvelunhallinnasta vastaava johtaja Tommi Säilä Tiville.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Edellisen kerran Soneran verkossa oli osittain samoja palveluita koskenut vika vain vajaata viikkoa aiemmin. Tuolloin kyse oli reitittimissä olleesta laiteviasta. Vikojen välinen mahdollinen yhteys ei ole vielä tiedossa tutkinnan ollessa kesken.
”Ongelma johtui Soneran tietokantapalvelimen viasta. Iltapäivällä viat olivat alueellisia ja tiedotimme niistä medialle. Tietoa jaettiin myös sosiaalisessa mediassa Hätäkeskuslaitoksen kanavilla. Illalla vika laajeni valtakunnalliseksi ja viranomaisena annoimme vaaratiedotteen maanantai-iltana klo 21 jälkeen. Sonera sai vian korjattua tiistai-aamuna noin klo 6, jolloin asiasta ilmoitettiin vaara ohi -tiedotteella. Olemme tänään tiistaina varmistaneet, että tällä hetkellä viestit tulevat normaalisti hätäkeskustietojärjestelmään kaikkien operaattorien osalta, kommentoi Hätäkeskuslaitoksen tietohallintopäällikkö Jesse Fågel.
Vian aikana tehdyt testit osoittivat, että tekstiviestit jäivät operaattoreiden sanomakeskukseen, mistä ne välittyivät hätäkeskustietojärjestelmään vian korjaannuttua. Tämän hetkisten tietojen perusteella vikatilanteen aikana ei tullut yhtään oikeaa hätäilmoitusta tekstiviestijärjestelmään”, Fågel kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hätäkeskuslaitos vastaanottaa keskimäärin 2-3 hätätekstiviestiä viikossa. Hätätekstiviestipalvelun numerot ovat hätäkeskusten erillisiä tekstiviestinumeroita, ja ne on markkinoitu yhteistyössä Kuuloliiton ja Kuurojen liiton kanssa. Lisäksi numeroita on jaettu pyynnöstä myös muille yksittäisille henkilöille.
Jatkossa uusi 112-hätätekstiviestipalvelu otetaan käyttöön verkottuneen hätäkeskustietojärjestelmän, ERICAn myötä. ”ERICA mahdollistaa tekstiviestien lähettämisen hätänumeroon 112. Uusi hätäkeskustietojärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön asteittain kaikissa hätäkeskuksissa vuoden 2017 aikana, sanoo hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen.
Uuden 112-hätätekstiviestipalvelun käyttäjän pitää tehdä ennakkorekisteröityminen, jotta avunsaanti ja palvelutaso voidaan varmistaa. ”Ennakkorekisteröintiä pidetään tarpeellisena myös aiemmin saatujen kansainvälisten kokemusten pohjalta ja sillä pyritään estämään aiheettomien hälytysten määrän lisääntyminen”, Nieminen toteaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »