Samsungin Galaxy Note7 -huippupuhelimen kanssa nyt nähty akkukatastrofi on yksi koko mobiilialan suurimpia mokia. Puhelinten myynnin keskeytys ja takaisinkutsu oli Samsungilta toki ainoa oikea päätös, mutta joka tapauksessa lommo Samsungin maineesta tuskin katoaa heti.
Äärimmäisen harvoin – jos koskaan – on älypuhelinten osalta nähty vastaavaa tilannetta, jossa markkinoiden suurin toimija joutuu perääntymään vuosipuolikkaan tärkeimmän huippuluokan uutuutensa myynnistä tällaisella tavalla – ja todellisesta, oikeasti vaarallisesta syystä.
Poikkeuksellinen tilanne on myös Samsungille, joka ei sekään ole joutunut vastaaviin takaisinkutsutoimiin älypuhelimissa ikinä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mutta aina ennenkään ei ole Samsungin laatu puhelimissa täyttänyt markkinoiden eikä yhtiön johdon vaatimuksia. Tuloksena oli tuolloinkin takaisinkutsu.
Tältä osin on kuitenkin palattava aina vuoteen 1994 asti. Vuoteen, jolloin Samsung langattomien matkapuhelinten myynnin aloitti. Tuolloin Korea Heraldin mukaan Samsungin puhelimista 11,8 prosenttia oli viallisia ja yhtiö takaisinkutsui kaikki myymänsä puhelimet ja palautti ostajille rahat.
Puhelimia palautui Samsungille 150 000 kappaletta. Ne kerättiin pääjohtaja Lee Kun Heen määräyksestä kasaan tehtaan pihalle ja tuhottiin 2 000 työntekijän keräännyttyä katsomaan tapahtumaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös Samsung itse on kertonut tätä tarinaa vielä viime vuosinakin, muun muassa uutissivustollaan ”Sitoumus laatuun” -otsikon alla.
Samsungin itsensä mukaan puhelinten ”roviolla polttamisesta” lähtien se on satsannut laatuun ja myös onnistunut saavuttamaan tuloksia sen osalta.
Mutta aina ei mene nappiin vieläkään – kuten, Galaxy Note7:n akkukatastrofi osoittaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »