Sähköautoistaan tunnettua Tesla Motorsia vetävä toimitusjohtaja Elon Musk on julkaissut yhtiölleen sen historian toisen suursuunnitelman, master planin. Uudessa suunnitelmassa Tesla laajentuu sähköautojen valmistuksesta laajemmalle.
Muskin jo vuonna 2006 julkaisema ensimmäinen suunnitelma on viime vuosina tullut kuuluisaksi sen muuttuessa todeksi. Musk kertoi avoimesti jo 10 vuotta sitten aikeena olevan tehdä ensin hintava urheiluauto, tämän jälkeen edellisen rahoittamana edullisempi auto, jota seuraisi vieläkin edullisempi – samalla tarjoten nollapäästöisiä sähköntuotannon vaihtoehtoja. Suunnitelma on toteutunut Tesla Roadsterin, Model S:n sekä 1,5-2 vuoden sisään tuotantoon odotettavan, hurjasti ennakkokiinnostusta keränneen Model 3:n myötä. Välissä on nähty myös Model X -katumaasturimalli.
Aiemmin tänä vuonna paljon huomiota herätti Teslan aie ostaa aurinkopaneeleja Yhdysvalloissa myyvä, asentava sekä rahoittava SolarCity, jossa Musk itse oli merkittävä omistaja. SolarCity on ollut vaikeuksissa, ja kriitikot näkivät Muskin pelastavan yhtiön Teslan rahoilla samaan aikaan kuin myös Teslan ympärillä kysymyksiä lisärahoitustarpeesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muskin uusi suursuunnitelma kuitenkin rakentuu vahvasti myös SolarCityn kehittämiseen. Suunnitelmassa on tälläkin kertaa neljä kohtaa:
- Luo tyrmääviä aurinkokattoja saumattomasti integroidulla akkuihin varastoinnilla
- Laajenna sähköisten ajoneuvojen tuotelinjastoa kaikkiin merkittäviin segmentteihin
- Kehitä itseajamisen kyvykkyys, joka on 10 kertaa ihmistä turvallisempi massiivisesta autokannasta oppimalla
- Mahdollista autolla tienaaminen kun sitä ei itse käytä
Suunnitelman ensimmäinen kohta perustelee Muskin mukaan Teslan ja SolarCityn toimintojen yhdistämisen. Tähän asti SolarCity on tarjonnut aurinkopaneeleja, kun taas Teslan tuotevalikoimassa ovat olleet seinälle kiinnitettävät Tesla Power -akkujärjestelmät.
Musk aikoo myös laajentaa Tesla-autojen mallistoa: luvassa pitäisi olla sekä Model X:ää pienempi (ja edullisempi) SUV-katumaasturi kuin myös Yhdysvalloissa erittäin suositun ajoneuvotyypin lavamallinen pick-up-auto. Eivätkä suunnitelmat tältäkään osin tähän jää: luvassa on myös raskas rekka-auto sekä suuremman matkustajamäärän julkisen liikenteen ajoneuvo. Nämä Musk lupaa esitellä ensi vuoden aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Autojen muuttuminen asteittain enemmän itseajaviksi on myös mukana Muskin suunnitelmassa. Muskin mukaan tekniikka etenee vaiheittain ja loppuvaiheessa paljon on kiinni lainsäädännöstä eri alueilla. Muskin mukaan nykyisin itseajamisen oppiminen tapahtuu 5 miljoonan kilometrin päivävauhtia ja hän odottaa maailmanlaajuista hyväksyntää säätelyssä vasta 10 miljardin kilometrin tultua täyteen.
Tesla on ollut viime aikoina otsikoissa ensimmäisen Tesla Autopilotin käytössä ollessa tapahtuneen kuolemantapauksen vuoksi. Musk kuitenkin korostaa yhä tilastoja, joiden mukaan toistaiseksi maanteillä toimiva Autopilot on ihmisajamista turvallisempi vaihtoehto.
Muskin uuden suursuunnitelman neljäs ja viimeinen kohta vie Teslan myös Uberin ja muiden kyytipalvelujen kilpailijaksi.
”Kun todellinen itseajaminen on hyväksytty viranomaisten toimesta, se tarkoittaa, että voit tilata Teslan itsellesi melkein mistä tahansa. Kun se ottaa sinut kyytiin, voit nukkua, lukea tai tehdä mitä tahansa matkalla määränpäähäsi”, Musk visioi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Teslan suunnitelmissa on mahdollistaa autojen omistajille oman Teslansa tarjoaminen osaksi verkoston jaettua Tesla-joukkoa Tesla-sovelluksesta nappia painamalla. Muskin mukaan tästä auton jaosta kertyvät tulovirrat laskevat Teslan ostohinnan niin alhaiseksi, että lähes kuka tahansa voisi omistaa Teslan.
”Kaupungeissa, joissa kysyntä ylittää asiakkaiden omistamien autojen tarjonnan, Tesla tulee operoimaan omaa autorypästään varmistaen, että voit aina kutsua kyydin meiltä riippumatta siitä missä olet”, Musk summaa.
Näin Teslasta on tulossa jatkossa myös Uberin ja muiden kyytipalvelujen kilpailija. Luonnollisesti myös Uber kehittää omia itseajavia autojaan, kuten käytännössä myös kaikki muut autonvalmistajat tavalla tai toisella Teslan lisäksi. Lisäksi mukana kilpailussa on myös itseajavia autoja jo pitkään kehittänyt Google, joka todennäköisesti lopulta ryhtyy yhteistyöhön joidenkin autonvalmistajien kanssa teknologiansa markkinoille tuomiseksi.
Muskin suunnitelmien mukaan autoilun tulevaisuus rakentuu sähköisyydestä, itseajavuudesta sekä autojen jaosta sekä liikkumisen muuttumisesta auton omistamisesta myös palveluksi. Saman vision jakavat monet muutkin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nähtäväksi jää, onnistuuko Tesla Muskin toisen suursuunnitelman toteuttamisessa samalla lailla kuin ensimmäisen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »