Uberin pääkilpailija Yhdysvalloissa, pääosin vastaavia kyytipalveluja tarjoava mutta kooltaan pienempää liiketoimintaa harjoittava Lyft voi olla myynnissä.
Wall Street Journalin mukaan Lyft on tehnyt sopimuksene teknologia-alaan erikoistuneen investointipankin Qatalyst Partnersin kanssa. Varmaa ei ole, onko Qatalyst palkattu tehtävänään myydä yhtiö vai hankkia sille uutta lisärahoitusta.
Lyft on nostanut historiansa aikana rahoitusta yhteensä kaksi miljardia dollaria ja viimeisimmällä rahoituskierroksella se arvostettiin 5,5 miljardiin dollariin. Autonvalmistaja GM teki Lyftiin viime kierroksella 500 miljoonan dollarin sijoituksen, jonka myötä se omistaa siitä nyt noin kymmenyksen. Lyft ja GM ovat kertoneet kehittävänsä yhteistyössä liikkumisen tulevaisuutta ja itseajavia autoja, minkä lisäksi GM tarjoaa jo yhteistyössä Lyftin kanssa leasing-autoja Lyft-kuskeille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
GM osti aiemmin tänä vuonna itseajamisen teknologiaa kehittäneen Cruise Automationin miljardilla dollarilla. Cruise Automation ei ollut vielä tuonut tuotteitaan markkinoille, ja kyse olikin pääasiassa teknologian ja osaamisen hankinnasta GM:n tulevaisuuden tarpeisiin.
Lyftin täydestä omistuksesta voisivat GM:n ohella olla kiinnostuneita muutkin tahot.
Lyft tekee yhteistyötä globaalissa allianssissa kiinalaisen Didi Chuxingin, intialaisen Olan sekä muualla Aasiassa vahvan Grabin kanssa. Yhtiöt ovat toistaiseksi säilyttäneet itsenäisyytensä sekä omat palvelunsa, mutta ne ovat jo käytettävissä ristikkäin: esimerkiksi Didi Chuxingin sovelluksessa Yhdysvalloissa näkyvät ja ovat tilattavissa Lyft-autot. Lisäksi Lyftillä, Didillä, Olalla ja Grabilla on myös osittain yhteisiä sijoittajia. Esimerkiksi Alibaba ja SoftBank ovat sijoittaneet useampiin yhtiöistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinan kyytimarkkinoiden ykkönen Didi Chuxing nosti juuri hiljattain rahoitusta 4,5 miljardia dollaria osakesijoituksina sekä lisäksi 2,8 miljardia dollaria velkakirjoina, eli yhteensä huimat 7,3 miljardia dollaria. Apple sijoitti Didiin miljardi dollaria osana rahoituskierrosta.
Autonvalmistajien, etunenässä GM, sekä kumppaniensa ohella periaatteessa Lyft voisi näin kiinnostaa myös teknologiajättejä, kuten Applea tai jopa Googleakin, joka myös kehittää itseajavia autoja, mutta joka ei vielä toistaiseksi ole löytänyt luontevaa tietä kehittämänsä teknologian markkinoille tuomiseksi.
Qatalyst oli neuvonantajana mukana juuri myös muun muassa LinkedInille sen kaupassa Microsoftille. WSJ:n mukaan Qatalystin Frank Quattrone on avannut yhteyksiä autonvalmistajiin, jotka voisivat hankkia osuuden Lyftistä.
Kyytipalvelut, kuten Uber, Lyft sekä Didi, ovat kasvaneet tärkeäksi palaseksi autoilun tulevaisuuden kuvioissa. Myös autonvalmistajat ovat viimein vahvasti kiinnostuneet kyytisovelluksista. GM:n Lyft-sijoituksen ohella Volkswagen teki 300 miljoonan dollarin sijoituksen Gett-palveluun ja Toyota sijoitti omia pelimerkkejään puolestaan Uberiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »