Autonvalmistajat lähtevät nyt vauhdilla mukaan kyytipalveluihin. Samana päivänä julki tulivat sekä Toyotan että Volkswagenin sijoitukset ja kumppanuudet.
Toyota tekee strategisen sijoituksen markkinoita useimmissa maissa hallitsevaan Uberiin. Lisäksi yhtiöt aloittavat yhteistyön. Sijoituksen summaa ei kerrottu. Uber on nostanut rahoitusta historiansa aikana jo 9-10 miljardia dollaria.
Toyota alkaa yhteistyössä Uberin kanssa tarjota autojaan leasing-ohjelmassa Uber-kuljettajille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Kyytien jaolla on huikeaa potentiaalia liikkumisen tulevaisuuteen vaikuttamisessa. Tämän Uber-yhteistyön kautta haluamme tutkia tapoja tarjota turvallisia, mukavia sekä kiinnostavia liikkuvuuspalveluja asiakkaillemme”, kommentoi Toyotan johdosta Shigeki Tomoyama.
Pienempi kyytipalvelu Gett puolestaan sai Volkswagen-konsernilta 300 miljoonan dollarin strategisen sijoituksen. Täällä Suomessa tuntemattomampi israelilainen Gett toimii Euroopassa sekä New Yorkissa, Yhdysvalloissa – yhteensä 60 kaupungissa. Vahva Gett on esimerkiksi Lontoossa, jossa osti myös juuri Radio Taxis -yrityksen ja nosti tarjonnan määränsä 11 500 autoon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Gett ennustaa tälle vuodelle 500 miljoonan dollarin liikevaihtoa.
”Aiomme tulla maailman johtavaksi liikkuvuuden tarjoajaksi 2025 mennessä”, kommentoi Volkswagenin pääjohtaja Matthias Mueller. Yhtiö valmistelee parhaillaan uutta 2025 asti ulottuvaa strategiaa, jonka yksi ensimmäisiä toimenpiteitä Gett-sijoitus on. Volkswagen aikoo esitellä 250 työntekijän parhaillaan kehittämän uuden, kahdeksasta kärkihankkeesta koostuvan strategiansa lähemmin kesäkuun puolivälissä.
Kyytipalvelut ovat olleet kuumia strategisten sijoitusten kohteita muutenkin viime aikoina.
Alkuvuodesta General Motors sijoitti 500 miljoonaa dollaria Uberin kanssa Yhdysvalloissa kamppailevaan Lyft-kyytipalveluun, ja aloitti sen kanssa leasing-yhteistyön. GM myös osti miljardilla itseajavia autoja kehittäneen Cruise Automationin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jo aiemmin liikkeellä on ollut Daimler eli Mercedes-Benz. Sen talliin kuuluvat mytaxi- ja RideScout-kyytisovellukset sekä car2go-autonjakopalvelu.
Myöskin jo erittäin vahvojen huhujen mukaan omaa autoaan jättipanostuksin kehittävä Apple puolestaan teki miljardisijoituksen Kiinan johtavaan kyytipalveluun, Didi Chuxingiin, pari viikkoa sitten.
Itseajavien autojen tulon myötä autoilun tulevaisuuden on nähty siirtyvän kohti palveluverkostoja eikä autoja välttämättä omisteta enää itse vastaavalla tavalla kuin vielä nykypäivänä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »