Apple sijoittaa miljardi dollaria kiinalaiseen aiemmin myös Didi Kuaidina tunnettuun Didi Chuxingiin, joka kilpailee Kiinan markkinoilla Uberin kanssa.
”Teemme sijoituksen muutamasta strategisesta syystä, mukaan lukien mahdollisuudesta paremmin ymmärtää tiettyjä segmenttejä Kiinan markkinasta”, kommentoi Tim Cook, Applen toimitusjohtaja. ”Tietenkin, uskomme sen tuovan myös vahvan tuoton sijoittamallemme pääomalle myös ajan kuluessa.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiina on Applelle äärimmäisen tärkeä markkina-alue. Alkuvuonnakin tammi-maaliskuussa Apple teki siellä liikevaihtoa 12,5 miljardia dollaria, vaikka liikevaihto laskikin 26 prosenttia vuotta aiemmasta iPhone-myynnin laantumisen seurauksena. Kiina on Applelle toiseksi suurin markkina Pohjois-Amerikan jälkeen.
Tim Cookin mukaan Didi-sijoitus ”heijastelee Applen innostuneisuutta tämän kasvavasta liiketoiminnasta ja jatkuvaa luottamusta Kiinan talouteen pitkällä aikavälillä”.
Applelle on tärkeää pitää suhteet myös Kiinan hallintoon kunnossa. Tässä ystävällismielinen sijoitus kiinalaisyhtiöön voi myös auttaa omalta osaltaan. Yhdysvaltalaisista teknologiajäteistä esimerkiksi Facebook ja Google eivät toimi laajasti Kiinassa, koska ne eivät ole siellä sallittuja. Apple on saanut toimia vapaammin, koska se ensisijaisesti vain myy laitteitaan, mikä on vähemmän herkkää Kiinan hallinnon näkökulmasta kuin esimerkiksi pääsy tietoon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applekin koki kuitenkin takaiskun Kiinassa viime kuussa, kun sen iBooks-kirjakaupan ja iTunes-videopalvelun käyttö estyi Kiinassa. Tim Cook aikoo uutistoimisto Reutersin mukaan matkustaa Kiinaan tämän kuun aikana.
Kiinan asemien parantamisen ohella Applen sijoitus kyytipalveluyhtiöön on erittäin mielenkiintoinen luonnollisesti myös Applen huhuttujen autosuunnitelmien vuoksi. Applen Project Titan -nimellä kulkevan kehitysprojektin odotetaan tuottavan markkinoille Apple-auton lähivuosien aikana.
Applen Cook kertoi Reutersille Applen keskittyvän yhä iPhonen autoon yhdistävän CarPlay-järjestelmänsä kehitykseen. ”Se on mitä me teemme tänään autobisneksessä, joten meidän täytyy katsoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan”, totesi Cook salaperäisesti.
Didi Chuxing kertoi nyt, että sen kautta tehdään 11 miljoonaa kyytiä päivässä ja sillä on 87 prosentin markkinaosuus Kiinassa yksityisautokyydeissä. Yhdysvaltalainen Uber pyrkii aggressiivisesti myös Kiinan markkinoille: se on erottanut Kiinan-bisneksensä omaksi UberChina-tytäryhtiöksi, joka on nostanut myös suoraan erillistä rahoitusta ja tekee omia miljardiluokan panostuksiaan kasvuun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen Cookin mukaan hän näkee mahdollisuuksia Applen ja Didi Chuxingin yhteistyölle tulevaisuudessa. Applen lisäksi teknologiajäteistä myös Google kehittää itseajavia autojaan, samoin kuin myös Uber. Autoista vaikuttaa olevan tulossa seuraava suuri teknologian pelikenttä ja koko autoala voi olla muuttumassa rakenteeltaan.
Applen tarkkaa sijoituksensa vastineeksi saamaa omistusosuutta Didistä ei tiedetä, mutta Wall Street Journal raportoi aiemmin sen olevan nostamassa rahoitusta miljardin verran 20 miljardin dollarin valuaatiolla ja Bloomberg nyt lähemmäs kahta miljardia 25 miljardin valuaatiolla. Tämä tarkoittaisi Applen osuuden olevan noin neljä-viisi prosenttia. Rahoituskierroksen koko lienee kasvanut Applen mukaantulon myötä.
Applen miljardin dollarin panostus on joka tapauksessa Didin saama suurin yksittäinen sijoitus. Yhteensä se on nostanut rahoitusta useampia miljardeja. Didi Chuxing syntyi, kun aiemmat kiinalaiset kilpailijat Didi Dache ja Kuaidi Dache yhdistyivät. Didin takana sijoittajina ja merkittävinä omistajina ovat Kiinan suurimmista teknologia- ja nettiyhtiöistä Alibaba ja Tencent. ”Kiinan Google” eli Baidu puolestaan tekee yhteistyötä Uberin kanssa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »