Applella on ollut viime vuosina vaikeaa tablettimarkkinoilla, mutta yhtiö ei suinkaan ole tilanteessa yksin. Suurempien puhelinten ja pienempien ultrabook-kannettavien seurauksena tablettimarkkinat ovat käyneet valmistajille yhä ahtaammiksi. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna tablettimarkkinoiden kokonaismyynti laskikin tammi-maaliskuussa lähes 15 prosenttia.
Suurimpien valmistajien joukossa suurin häviäjä oli markkinoiden kakkonen, Samsung, jonka tablettimyynnit vajosivat peräti 28 prosentilla. Hyvin ei mennyt myöskään kärkipaikkaa pitävällä Applella, joka koki myynneissä 18 prosentin laskun. Synkillä markkinoilla piristystä toivat lähinnä kisaan mukaan tullut Amazon ja myyntiään parantanut Huawei, jotka nappasivat kolmannen ja viidennen sijan. Neljänneksi sijoittui kiinalainen Lenovo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen kannalta synkässä alkuvuodessa oli hyvää lähinnä Samsungin vieläkin huonommat myyntimäärät. Laskeneista markkinaosuuksista huolimatta Apple hallitsi edelleen markkinoita vajaan 26 prosentin markkinaosuudelle, joka vastaa perässä tulleiden Samsungin, Amazonin ja Lenovon yhteenlaskettuja osuuksia. Markkinoiden hajanaisuutta kuvaa hyvin se, että yli 40 prosenttia tablettimyynneistä meni kärkiviisikon ulkopuolelle, josta löytyvät muun muassa Sony ja LG.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »