Älypuhelinmarkkinoiden kasvu on loppunut – alkuvuonna toimitettiin ensi kertaa vähemmän älypuhelimia kuin vuotta aiemmin ensi kertaa historiassa yhden tutkimusyhtiön mukaan, toisen mukaan vielä toimitukset ylsivät niukasti plussan puolelle.
Tänään omista tulosnumeroistaan kertoivat Samsung, Sony ja LG. Aiemmin Apple kertoi jo huonosta, odotukset pettäneestä tuloksestaan – iPhone-toimitukset laskivat 16 prosenttia vuodentakaisesta. Apple teki kuitenkin edelleen alkuvuonnakin iPhoneillaan lähemmäs 10 miljardia dollaria liikevoittoa – tarkkaa summaa ei tiedetä, koska Apple ei erittele tulostaan tuote- tai yksikkökohtaisesti.
Samsung Galaxy S7
- Android
- Lasi + alumiini
- 5,1" Super AMOLED -näyttö
- Sormenjälkilukija edessä
- 12 Mpiks. kamera
- Samsung Exynos 8890 Octa -piiri
- 3000 mAh akku
Älypuhelinmarkkinoiden kokonaiskasvun päättyminen on asettamassa markkinat uuteen tilaan: jos haluaa kasvua, on se poissa muiden myynnistä. Lisäksi taantuva kasvu luonnollisesti kasvattaa myös muun muassa keskinäistä hintakilpailua, mikä voi vaikuttaa erityisesti heikompien toimijoiden kannattavuuteen. Monilla on mennyt huonosti jo pitkään tähänkin asti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alla luodaan lyhyt katsaus Samsungin, Sonyn ja LG:n mobiiliyksiköiden tuloksiin. Kullakin yhtiöllä mobiili on vain yksi osa-alue liiketoimintaa vaihtelevien muiden bisnesten joukossa.
Samsungilla parempaa – Galaxy S7 kiihdyttää myyntiä
Välillä huippuvuosien jälkeen laskussa olleen Samsungin alkuvuosi mobiililiiketoiminnan osalta sujui vaihteeksi kohtalaisen hyvin. Mobiiliyksikön liikevaihto nousi 8 prosenttia vuodentakaisesta ja myös 12 prosenttia vuoden lopun jouluneljännekseltä. Mobiililaitteet sisältävän laajemman yksikön liikevoitto puolestaan nousi 42 prosenttia vuodentakaisesta 3,89 biljoonaan woniin, noin kolmeen miljardiin euroon. Tämä tarkoitti noin 14 prosentin liikevoittoa liikevaihdosta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiitos kuuluu uudelle Galaxy S7 -mallille, joka kiihdytti myyntiä. Samsung aikaisti aiempiin vuosiin nähden lippulaivamallinsa myyntiin tuomista tänä vuonna ja analyytikot ovat arvioineet sen myynnin sujuvan jopa 50 prosenttia Galaxy S6:n alkua vauhdikkaammin. Lisäksi Samsung kertoi virtaviivaistaneensa mallistoaan alemmissa hintaluokissa, mikä paransi kannattavuutta.
Sonyn vaikeudet jatkuvat edelleen – keskittyy korkeampaan hintaluokkaan
Aiemmin jopa älypuhelinbisneksestä poistumista vakavasti huhujen mukaan harkinneen Sonyn ongelmat mobiilissa eli älypuhelimissa ja tableteissa jatkuivat alkuvuonnakin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Liikevaihto laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 37,9 prosenttia aiemmasta. Liiketulosta Sony onnistui mobiiliyksikössään parantamaan, mutta se oli kuitenkin yhä selvästi tappiolla – nyt 42,1 miljardia jeniä eli karkeasti noin 350 miljoonaa euroa. Tappio on syvä, sillä Sonyn mobiiliyksikön liikevoittomarginaali oli -23 prosenttia.
Sonyn tilikausi poikkeaa kalenterivuodesta ja se raportoi nyt myös koko maaliskuun loppuun päättyvän tilikautensa 2015 numeroista. Koko tilikaudella mobiiliyksikön liikevaihto laski 20 prosenttia johtuen strategisesta päätöksestä luopua suurten myyntimäärien tavoittelusta älypuhelimissa kannattavuuden parantamiseksi kohdennetummalla, korkeamman hintaluokan mallistolla. Tappiota Sony teki mobiilissa koko tilikautensakin osalta.
LG:llä paljon selityksiä – avaako G5 tien parempaan?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sonyn ohella myös LG:n älypuhelinten liiketoiminnan kehitys on ollut melkoista taaperrusta, joskin LG on pysytellyt sentään lähellä nollatulosta – paitsi nyt alkuvuonna, jolloin sen mobiiliyksikön liikevoitto sukelsi -6,8 prosenttiin liikevaihdosta.
LG:n mobiilin liikevaihto laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 16 prosenttia. LG toimitti älypuhelimia 13,5 miljoonaa kappaletta, 12 prosenttia vuodentakaista vähemmän.
LG:llä oli paljon selityksiä myynnin laskulleen sekä tuloksen heikentymiselleen: operaattorit Pohjois-Amerikassa pienensivät varastojaan, halvempien mallien myyntiin vaikutti heikko taloudellinen tilanne Latinalaisessa Amerikassa ja IVY-maissa ja uuden lippulaivamallin G5:n markkinoinnin kulut söivät jo ennen sen myyntiintuloa tuloslukuja.
Kuluvalta neljännekseltä LG odottaa myynnin kiihtyvän G5:n tultua kauppoihin.
Päivitys 1.5.2016: Täydennetty avauskappaleen tietoja tutkimusyhtiöiden arvioista älypuhelinmarkkinoiden kokonaisuudesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »