Älypuhelimet, ja jo niitä aiemmin myös matkapuhelimet, ovat aina olleet erittäin dynaaminen toimiala. Uusia nimiä on noussut ja vanhoja suuruuksia kaatunut. Kiinan ja Aasian suunnalla muutoksen vauhti voi olla vielä kertaluokkaa vauhdikkaampaa.
Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä maailman eniten myyneiden TOP5-älypuhelinmerkkien joukkoon marssikin kaksi uutta kiinalaisnimeä: nelospaikalle noussut Oppo sekä viitoseksi yltänyt Vivo. Huomionarvoista on, että sekä Oppon että Vivon takaa löytyy sama BBK Electronics -yhtiö.
Kumpikaan nousijanimistä ei ole kovin tuttu länsimarkkinoilla. Mobiili.fissä olemme kuitenkin kirjoittaneet monesti sekä Vivon että Oppon puhelimista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oppo toimitti tutkimusyhtiö IDC:n mukaan 18,5 miljoonaa älypuhelinta ja ylsi 5,5 prosentin markkinaosuuteen. Vivo tuli perässä 14,3 miljoonalla puhelimella ja 4,3 prosentin osuudella. Kaksikon kasvuvauhti on ollut rivakkaa – vuodentakaisesta molemmat yli tuplasivat sekä myyntinsä että markkinaosuutensa älypuhelinmarkkinoilla, joiden kasvu kokonaisuutena IDC:n arvioimana oli vain puoli miljoonaa puhelinta, eli lähes olemattomat 0,2 prosenttia. Yhteensä älypuhelimia toimitettiin 334,9 miljoonaa.
Älypuhelinmarkkinoiden kasvu on laskenut alimmalle tasolleen historiassa. Tämä näkyi myös eilisiltana Suomen aikaa tuloksestaan kertoneen Applen luvuissa. Sen iPhone-toimitukset laskivat 16 prosenttia 51,2 miljoonaan. Sillä Apple ylsi markkinoiden kakkoseksi halliten 15,3 prosenttia älypuhelintoimituksista. Edellä on tietenkin markkinaykkönen Samsung, 24,5 prosentin osuudellaan 81,9 miljoonan puhelimen toimituksilla. IDC:n mukaan myös Samsungin toimitukset laskivat vuodentakaisesta, mutta vain 0,6 prosenttia.
Kiinalaisten vahvaa panosta TOP5:ssä täydentää täälläkin tutumpi ja nousussa oleva markkinakolmonen Huawei, joka kasvatti toimituksiaan yli 58 prosenttia 27,5 miljoonaan puhelimeen sekä 8,2 prosentin markkinaosuuteen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ja kiinalaiset ovat vahvoja myös TOP5:n ulkopuolella, sillä Oppo ja Vivo syrjäyttivät aiemmasta kärkiviisikosta juurikin kaksi toista kiinalaista, Lenovon sekä kovalla kohulla kasvaneen Xiaomin, jonka kasvu on tyyntynyt ja yhtiön on arvioitu jopa ajautuneen vaikeuksiin pyrkiessään laajentumaan Kiinan kotimarkkinoidensa ulkopuolelle. TOP3:n ulkopuolella erot markkinaosuuksissa ovat pieniä, joten järjestys vaihtuu herkästi.
Kaikki suurimmat kiinalaiset älypuhelinvalmistajat myyvätkin paljon kotimaassaan. Myös siellä älypuhelinmarkkinan kasvu on taantunut ja oli enää vain vaatimattomat 2,5 prosenttia IDC:n mukaan viime vuonna. Kiinassa myytyjen älypuhelinten keskihinta on ollut nousussa, ja tällä on myös oma vaikutuksensa markkinoihin: Lenovo oli vahva alle 150 dollarin puhelimissa, Xiaomi alle 200:n, mutta nyt vahvistuvat Oppo ja Vivo ovat panostaneet alle 250 dollarin hintapisteeseen, huomauttaa IDC.
Kiina on myös valtava maa, ja eri paikallisten valmistajien strategiat eroavat. Oppon ja Vivon osalta korostuu muun muassa panostus pienempiin ja kauempaa rannikolta sijaitseviin sisämaan kaupunkeihin, joissa voi kuitenkin olla miljoonia asukkaita. Lisäksi merkittäviä linjanvetoja ovat panostus verkko- tai kivijalkamyyntiin ja tehtävien markkinointi-investointien valinta. Myös itse tuotteilla ja niiden ominaisuuksilla on tietenkin oma merkityksensä, vaikkakin viime aikoina ainakin designin osalta sekä Oppon että Vivon suunta näyttää olleen iPhonen designin kopiointi yhä laajemmin.
Joka tapauksessa niin 2010 perustetun Xiaomin kuin myös vasta 2011 älypuhelimia myymään alkaneiden Vivon ja Oppon nousu on ollut häkellyttävän nopeaa. Nähtäväksi jää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Suuri kysymys on, onnistuvatko Vivo ja Oppo jatkamaan kasvuaan Xiaomia onnistuneemmin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »