Itseajavat autot tekevät tuloaan kovaa vauhtia. Google on sellaisia testannut jo pitkään, ja myös Applen on huhuttu kehittelevän jonkinlaista autoa, joka saattaisi olla itseohjaava. Tietotekniikkayhtiöiden lisäksi tietysti myös monet autovalmistajat kehittävät itseajavia autoja. Nyt Volvo suunnittelee käynnistävänsä Kiinassa autonomisen ajamisen kokeen, jossa paikalliset kuljettajat testaavat itseajavia autoja julkisilla maanteillä jokapäiväisissä ajo-olosuhteissa.
Volvo odottaa kokeessa olevan mukana enintään sata autoa. Yhtiö aloittaa tulevina kuukausina neuvottelut kiinnostuneiden kiinalaisten kaupunkien kanssa nähdäkseen, ketkä voivat tarjota tarvittavat luvat, säädökset ja infrastruktuurin koetta varten.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Volvon mielestä autonomisen ajamisen tekniikka vähentää onnettomuuksia, ruuhkia ja saasteita ja antaa kuljettajien käyttää aikaansa autossa tehokkaammin.
Volvon tavoitteena on, että kukaan ei enää menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo -autossa vuoden 2020 jälkeen.
”Autonominen ajaminen voi parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi. Mitä nopeammin autonomiset autot ovat maanteillä, sitä enemmän ihmishenkiä säästyy”, totesi Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson Pekingissä huhtikuun 7. päivänä järjestetyssä seminaarissa, joka käsitteli autonomisen ajamisen mahdollisuuksia Kiinassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samuelsson on iloinen Kiinassa otetuista myönteisistä askeleista autonomisen ajamisen tekniikan kehityksessä, mutta hän rohkaisee maata nopeuttamaan autonomisia autoja valvovien säädösten käyttöönottoa.
”Autonomisilla autoilla on monia etuja. Tämän vuoksi hallitusten täytyy säätää lakeja, jotka sallivat autonomiset autot maanteille mahdollisimman pian. Autoteollisuus ei voi huolehtia kaikesta itse. Tarvitsemme hallitusten apua”, Samuelsson sanoo.
Volvon mukaan autonomiset autot mullistavat Kiinan maantiet neljällä keskeisellä osa-alueella, jotka ovat turvallisuus, ruuhkat, saasteet ja ajansäästö.
Volvolta todeaan, että puolueettomien tutkimusten mukaan autonomisilla autoilla on potentiaalia vähentää auto-onnettomuuksien määrää merkittävästi. Jopa 90 prosenttia kaikista onnettomuuksista aiheutuu inhimillisestä virheestä, jonka mahdollisuus siis häviää autonomisissa autoissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Håkan Samuelsson odottaa innolla Yhdysvaltojen ja Euroopan lainsäätäjien ja autonvalmistajien hankkeita kehittää autonomisia autoja ja infrastruktuureja, mutta hän toivoo myös kaikkien osapuolten tekevän rakentavampaa yhteistyötä, jotta vältytään säädösviidakolta, teknisiltä päällekkäisyyksiltä ja tarpeettomilta kuluilta.
”Autonomisessa ajamisessa ei ole kyse vain autotekniikasta. Tarvitsemme oikeat säännöt ja lait. On luonnollista, että teemme yhteistyötä. Lähtökohtamme on, että sekä julkinen että yksityinen sektori hyötyvät uusista tekniikoista ja teollisuudenaloista. On parempi alkaa rakentaa siltoja ja työskennellä yhdessä kuin mennä eri suuntiin”, Samuelsson sanoo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »