Modulaarinen ”palapelipuhelin” PuzzlePhone on ja tulee olemaan vahvasti suomalainen tuote – Made in Finland. Tuotekehitystyöstä valtaosa tapahtuu Ouluun Nokian lähdön jälkeen syntyneen yhteistyöverkoston voimin ja myös valmistus tulee sijoittumaan tänne.
Mobiili.fi kävi tutustumassa joukkorahoituskampanjansa joulukuussa päättäneen PuzzlePhonen taustalla työtä tekeviin yrityksiin Oulussa.
Kovin yleisesti ei ehkä tiedossa ole, kuinka suuri osa työpanoksesta PuzzlePhonenkin takana syntyy Oulussa ja muiden, PuzzlePhonen kumppaneina toimivien yritysten toimesta. Oulussa toimivia nimiä PuzzlePhonen takana ovat merkittävimmin Grant4Com, Haltian ja Convergentia. Omista kapeammista osa-alueistaan PuzzlePhonessa vastaavat myös esimerkiksi antennisuunnittelussa Antcore sekä audiopuolella PS Audio. Jo parisenkymmentä ihmistä ryhmittymässä tekee työtä PuzzlePhonen parissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kehitystyö sujuu niin sanotun Oulu-klusterimallin mukaisesti. PuzzlePhonen tapauksessa testaustalo Grant4Com on kerännyt ryhmittymän, jonka toimintaa se koordinoi puhelimen kehitystyössä.
PuzzlePhonen osia palapelissä ovat täysin alkuperäinen idea sekä puhelimen myynti ja markkinointi. PuzzlePhonella on myös muutamia kehityksen avainhenkilöitä, kuten Briteistä käsin toimivat tuotejohtaja Julian Swan sekä Ben May. Myös laitteen design tulee PuzzlePhonen Tapani Jokiselta, mutta varsinainen kehitystyö tapahtuu Oulussa.
Kolmen oululaisyrityksen ryhmästä Convergentia on ollut vahvasti mukana PuzzlePhonen taipaleella tähän asti ja sen kokonaispanostuksesta merkittävimmät palat onkin nyt tehty. Convergentia on erikoistunut simulaatiotestaukseen, eli tietokonemallinnuksiin siitä miten puhelin toimii ja kestää eri tilanteissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
PuzzlePhonea on kehitetty laajalla simulointimallilla, jossa monet asiat pyritään ratkaisemaan jo digitaalisesti fyysisten prototyyppien rakentamisen sijaan. Tuotekehityspolulla PuzzlePhonenkin pitäisi selvitä nyt simuloinnin ansiosta kahdella prototyyppivaiheella. Tällä on suuri taloudellinen merkitys, sillä yhden lisäprototyyppivaiheen kustannukset voivat nousta useisiin satoihin tuhansiin euroihin. Kokonaisuudessaan uuden puhelimen kehitystyössä puhutaan muutaman miljoonan euron satsauksesta.
Alempien kustannusten myötä moderni simulaatioperustainen kehitys nopeuttaa myös tuotekehityksen kokonaisuutta sekä pienentää merkittävästi riskejä prototyyppisuunnitteluussa.
PuzzlePhone-kehitystä koordinoivan Grant4Comin päärooli on puolestaan fyysisessä testauksessa. Kun simulaatioista on siirrytty todellisiin tuotteisiin, testataan niitä lukemattomin eri tavoin. Grant4Comille siirtyi vuonna 2012 perustamisen yhteydessä Nokian silloista testaushenkilöstöä ja -kalustoa.
Lisäksi Grant4Comin huolehtii, että lopullinen tuote vastaa kaikkia niitä vaatimuksia, joita viranomaisilla ja muun muassa operaattoreilla laitteille on. Kaikki nämä vaatimukset täytyy ottaa huomioon jo uuden laitteen konseptia mietittäessä, vaatimuksien täyttäminen ei muuten ole mahdollista eikä esimerkiksi FCC- tai CE-sertifiointeja saa. Viranomaisten lisäksi operaattorit ja vaikkapa Bluetooth-järjestö asettavat vielä omia tiukempia vaatimuksiaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”PuzzlePhonessa perusidea on ollut hyvin selkeä alusta alkaen ja pysynyt samana. Siitä täytyy antaa kiitosta”, kommentoi Grant4Comin toimitusjohtaja Janne Siltari.
Nykypäivänä uuden älypuhelimen kehittäminen ei ole enää kovin ihmeellistä ja ennen näkemätöntä, vaan prosessit ja työtavat ovat hioutuneet vuosien ja kymmenien projektien saatossa. Silti PuzzlePhonen erilaisuus tuo mukaan omat uudet haasteensa. ”Haastavin osa puhelimessa liittyy eri osien liitäntäpintoihin ja niiden luotettavuuteen”, toteaa Convergentian myyntiä vetävä Tapio Mäkelä.
Samaa kertoivat muutkin, kuten Haltianin toimitusjohtaja Pasi Leipälä. Haltianin suurin työ PuzzlePhonen parissa onkin vasta alkamassa – se vastaa itse laitteiston toiminnan kehityksestä ja myös ohjelmiston yhteensovittamisesta projektissa. Se siis muuntaa tietokoneella tehdyt, simulaatioilla aluksi testatut suunnitelmat todellisuudeksi – biteistä atomeiksi ja laitetta viedään eteenpäin prototyyppivaiheissa havaittujen kehityskohteiden osalta.
PuzzlePhonessa modulaarisuus on varsin yksinkertaista rakenteen ollessa vain kolmiosainen. Esimerkiksi Google on kehittänyt yhdessä Motorolan kanssa kunnianhimoisempaa Project Ara -puhelinta, joka koostuisi jopa 12 eri palasta. Projekti on kuitenkin tiettävästi ajautunut vaikeuksiin liiallisen monimutkaisuutensa vuoksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Puzzlephonen laitteistokehityksestä vastaavan Haltianinkin perusta on vähemmän yllättäen ex-nokialaisissa. Suunnittelupalveluja tarjoava oululais-startup pääsi heti kovaan vauhtiin ja teki jo toiselta toimintavuodeltaan vuonna 2014 vajaan kahdeksan miljoonan euron liikevaihdon. Se on tehnyt nimeään tunnetuksi myös omilla laitteillaan, kuten IOT-alusta Thingsee Onella sekä tällä viikolla julkistetulla simppelillä lapsipaikantimella.
Android-käyttöjärjestelmän lisäksi PuzzlePhonelle on tulossa myös suomalaista tekoa oleva Sailfish-käyttöjärjestelmä, kuten yhtiöt jo Slushissa kertoivat.
PuzzlePhonen toimitusten joukkorahoituskampanjan ennakkotilaajille on luvattu alkavan loppuvuodesta 2016, merkittävissä määrin marraskuussa. Tästä aikataulusta ei ainakaan toistaiseksi ole vielä livetty.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »