Googlen mobiililiiketoiminnasta on paljastunut erittäin mielenkiintoisia lukuja oikeudenkäynnissä, jossa hakukonejätti puolustautuu Oraclea vastaan.
Applen iPhone-asiakkaat ovat Googlelle tärkeitä, sillä yleisesti ottaen he ovat keskimääräistä varakkaampia ja näin parempia kohteita Googlen mainosbisnekselle. Oikeudenkäynnissä ilmi tuli, että vuonna 2014 Google maksoi Applelle miljardi dollaria pysyäkseen iPhonen Safari-selaimen oletushakukoneena. Mutta miljardin ohella Apple saa vielä lisäksi erittäin merkittävän prosenttiosuuden tehtyjen hakujen tuottamista mainostuloista – mahdollisesti 34 prosenttia, joka oikeudenkäynnissä nopeasti osuutena mainittiin. Tiedoista uutisoi Bloomberg.
Oracle on raahannut Googlen oikeuteen, koska Android-käyttöjärjestelmässä on hyödynnetty Oraclen omistamaa Java-teknologiaa – ilman, että siitä oli sovittu. Oracle hakee Googlelta jo nyt useampivuotiseksi venyneessä oikeustaistossa yli miljardin dollarin korvauksia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
iPhone-diilin ohella oikeudenkäynnissä on paljastunut tietoja myös Androidin tuloista ja kannattavuudesta, myös nekin ennen paljastamattomia. Tietojen mukaan Android olisi historiansa aikana tuottanut Googlelle liikevaihtoa 31 miljardia ja tulosta 22 miljardia dollaria. Kyse on kokonaismääristä Androidin markkinoille tulosta lähes nykyhetkeen saakka.
Androidiin liikevaihtoon sisältyy sen Play Kaupan tuotot sekä Android-laitteilla näytettyjen mainosten tuotot. Sen sijaan tulosluvusta ei valitettavasti ole tarkkaa yksityiskohtaista tietoa, mistä tulosrivistä on kyse. Mahdollisesti kyse on vain bruttokatteesta, josta ei olisi vielä vähennetty tuotekehitys-, markkinointi- ja muita yleis- ja hallintokuluja. Google maksaa myös Android-laitevalmistajille osuutta niiden laitteiden tuottamasta liikevaihdosta.
Google ei olisi halunnut mitään yllä mainittuja lukuja julkisuuteen, vaan yritti salata ne oikeuden dokumenteista. Oraclea edustanut asianajaja toimi Googlen mukaan väärin paljastaessa tiedot Android-liiketoiminnan rahamääristä oikeudenkäynnissä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple ja sen toimitusjohtaja Tim Cook ovat varsinkin viime aikoina ottaneet vahvan asiakkaiden yksityisyyttä suojelevan näkökannan puheissaan. Tämä on nähty iskuna kohti Googlea, jonka liiketoiminta nojaa myös käyttäjätietojen hyödyntämiseen mainosten kohdistamisessa. Apple on tuonut vaihtoehtoiseksi hakukoneeksi laitteisiinsa myös startup-yrityksen yksityisystävällisemmän DuckDuckGo-hakukoneen. Tuoreet rahatiedot kuitenkin näyttävät, miksi Applekin on halunnut säilyttää arkkivihollisensa Googlen hakukoneen oletuksena iPhonessa ja muissa laitteissaan: se on ollut äärimmäisen hyvää bisnestä sillekin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »