Vuosi on taas vaihtumassa, ja näin vuodenvaihteessa paljon puhetta riittää muun muassa vuoden parhaimmasta älypuhelimesta tai esimerkiksi jo hieman aiemmin palkituista parhaista suomalaisista mobiilipalveluista.
Mutta mitkä sovelluskaupoista asennettavat sovellukset nousivat suureen suosioon vuonna 2015, erityisesti suomalaisnäkökulmasta? Monet uudet sovellukset keräävät käyttäjiä, mutta mistä sovelluksista tänä vuonna todella puhuttiin ja kohuttiin?
Wolt ja Foodora
Toistaiseksi erityisesti monien pääkaupunkiseutulaisten, mutta jo pian myös ainakin myös turkulaisten sekä tamperelaisten elämään eniten muutosta vuonna 2015 uusista sovelluksista toivat uudet näppärät ruoantilaussovellukset, suomalainen Wolt sekä Saksasta lähtöisin oleva Foodora. Ruoan kotiinkuljetustilauksen ohella Woltilla voi maksaa myös ravintoloissa, mutta muuten sovellukset ovat idealtaan varsin yhtenäisiä: tarjolla on uusi, aiempaa helpompi tapa tilata ruokaa aiempaa huomattavasti suuremmasta määrästä ravintoloita kuljetusten hoituessa Wolt- tai Foodora-kuriirien toimesta. Mukana sovelluksissa olevat ravintolat vaihtelevat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2015 Wolt ja Foodora ylsivät Suomessa kymmeniin tuhansiin käyttäjiin ja satoihin tuhansiin tilauksiin. Ensi vuonna tilausmäärissä puhutaan ainakin yhteenlaskettuna jo miljoonaluokasta yritysten antamien arvioiden mukaan.
Ensi vuoden aikana Woltin aikeissa on lähtö maailmalla. Täällä Suomessa kamppailu johtavan ruoantilaussovelluksen tittelistä varmasti käy myös yhä kuumemmaksi ensi vuoden kuluessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Periscope
Kunnolla vasta loppuvuodesta, marraskuussa, myös Suomessa läpi löi live-videolähetysten Periscope-palvelu, joka kuuluu Twitterin omistukseen. Maailmalla teknologiapiireissä live-videot olivat kuuminta hypetavaraa jo aiemmin keväällä, kun Periscope ja sittemmin selkeästi kakkoseksi huomiossa jäänyt Meerkat avautuivat lähes yhtäaikaisesti. Suomessa Periscope on toistaiseksi kerännyt suosiota erityisesti Twitter-käyttäjien, muiden some-aktiivien sekä nuorison keskuudessa. Syntyykö YouTube-videobloggaajien jatkoksi jo kohta Periscope-livelähetystähtiä?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Erilaisia Live-videolähetyspalveluja on vuosien saatossa tullut ja mennyt monia, mutta onko aika vihdoin nyt kypsä laajenemiselle valtavirtaankin? Periscopessa toteutus ainakin tuntuu onnistuneen poikkeuksellisen saumattomasti, ja nykyajan älypuhelinten taka- sekä tässä tapauksessa tärkeästi myös etukameroiden laatu ja tiedonsiirtoyhteyksien nopeus ovat pääsääntöisesti jo riittävän hyviä.
Periscope Googlen Play Storessa
Uber ja Valopilkku
Kyytipalvelu Uber on tuttu jo pidemmältä ajalta, mutta Suomessa sen toiminta lähti liikkeelle vasta vuoden 2014 loppupuolella ja ainakin jonkin tasoisen läpimurron täälläkin Uber sai vuoden aikana tehtyä – vaikkei lainsäädäntö sitä täällä suosikaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suomen taksialan vastaus Uberille tuli myös vuonna uuden Valopilkku-sovelluksen myötä. Sitä voidaan kiitellä taksitilauksen merkittävästä helpottumisesta, mutta Uberiin nähden todella suurena puutteena on yhä maksamisen uupuminen sovelluksen kautta.
Valopilkku Applen App Storessa
Valopilkku Googlen Play Storessa
Slack
Slack ei ole kuluttajille tarkoitettu sovellus, mutta hieman edistyneemmissä työyhteisöissä töitä tekeville se on saattanut tulla tutuksi jo tänä vuonna täällä Suomessakin.
Slack on työkäyttöön tarkoitettu pikaviestisovellus, eli idea ei sinällään ole mullistava. Slackin suosion ja huikean kasvun takana on kuitenkin sen huippuhyvä toteutus: käytettävyys on mainio, design kaunista, hakutoiminnot poikkeuksellisen hyvät sekä monet muut palvelut integroituvat ja toimivat kauniisti Slackin kanssa. Jatkossa Slackin kehityskulku etenee juuri viimeksi mainittuun suuntaan: sen sisälle ja keskustelumuotoon käytettäväksi on tulossa lisää ja lisää erilaisia muita, kolmansien osapuolten sovelluksia ja palveluita.
Wish
Wishin nousu on tapahtunut jo pidemmän ajan kuluessa, mutta vuonna 2015 tämä sovelluksen kautta ensisijaisesti pelaava verkkokauppa-markkinapaikka löi itsensä lopullisesti läpi.
Wish tarjoaa helppokäyttöisen markkinapaikan erilaisille kauppiaille, myös suoraan tavaran lähteiltä Kiinasta ja muualta Aasiasta. Toimintamallinsa ja välikäsien poistamisen myötä Wishissä yhdistyvät useimmat menestyvän kaupan tunnusmerkit: 1) laaja valikoimat 2) edulliset hinnat sekä 3) helppous niin maksamisessa kuin myös muun muassa haluttujen tavaroiden löytämisessä.
Kun vielä yhä vuonna 2015 suomalaisten verkkokauppojen käytettävyys mobiilissa on yleisesti ottaen umpisurkea (jollei olematon!), niin Wish näyttää mallia miltä kaupanteon pitäisi mobiilissa näyttää.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »